November 30, 2015

Duit vs Matawang

Assalamualaikum wbt

Salah faham terjawab...!

1. Duit. Apa itu duit?

2. Matawang. Apa itu matawang?

Apa beza antara DUIT dan MATAWANG?

Bagi sesiapa yang anggap apa yang saya post ni mengarut sebab saya ni "pakar ekonomi jadian", boleh stop baca.

Saya bukan pakar ekonomi. Saya hanyalah orang yang menghantar dan sampaikan ilmu.

✔ DUIT
=======
Duit adalah satu instrument sebagai PERANTARA NILAI BARANG bagi memudahkan perdagangan.

Sukar bagi perdagangan barter untuk terjadi, jadi kewujudan duit sebagai perantara nilai memudahkan urusniaga.

Biasanya, kita dapat duit apabila bekerja, berniaga, menjual hasil pertanian dan penternakan.

Jadi, duit sebenarnya merupakan hasil usaha dan masa kita yang dimanifestasikan dalam bentuk fizikal. Secara hakikatnya, apa yang kita perdagangkan adalah MASA dan USAHA kita dalam sesuatu urusniaga, tetapi secara realitinya, yang kita nampak adalah duit yang bertukar tangan.

Apakah ciri-ciri DUIT?

1. Diterima oleh orang ramai.
2. Mudah dibawa.
3. Tahan lama dan lasak.
4. Mudah dikira (mempunyai unit standard)
5. Menyimpan nilai.

Dinar dan dirham mempunyai semua nilai ini. Perkara terpenting tentang dinar dan dirham adalah no 5. Ia menyimpan nilai.

Sebagai contoh. Jika kita bekerja selama 5 jam untuk memperoleh satu dinar, dan satu dinar boleh membeli seekor kambing ketika ini.

Selepas 10 tahun, satu dinar masih boleh membeli seekor kambing. Ia bermaksud kita hanya perlu bekerja selama 5 jam untuk membeli seekor kambing tidak kira berapa lama masa berlalu.

Kadangkala, bukan sahaja menyimpan nilai, bahkan ia menjadi penambah nilai.

Dinar dan dirham memiliki nilai intrinsicnya sendiri iaitu nilai sebagai emas dan perak.

Seluruh dunia menerima emas dan perak, setiap masa, jadi, ia memenuhi ciri-ciri no 1.

✔ MATAWANG
=============
Matawang adalah sesuatu wang yang tidak mempunyai nilai intrinsicnya sendiri tetapi beroleh nilai disebabkan keyakinan masyarakat bahawa ia mempunyai nilai untuk digunakan dalam perdagangan.

Termasuk dalam kategori ini adalah wang fiat (paper money) dan wang digital (bitcoin, gemcoin dll).

Duit sepatutnya digunakan sebagai perantara nilai dalam dagangan tetapi matawang diperdagangkan seperti mana-mana komoditi lain seperti koko, beras, gandum dan lain-lain.

Perdagangan matawang atau forex ini dari permukaannya kelihatan seperti perdagangan biasa tetapi implikasi disebalik perdagangan ini menyebabkan kemudaratan yang besar bagi sesebuah negara.

Dalam ertikata lain, perdagangan matawang menyebabkan perhambaan besar-besaran tanpa kita sedar.

Kita harus faham perbezaan antara DUIT dan MATAWANG. Duit adalah MONEY sedangkan matawang adalah CURRENCY.

Dalam ertikata lain, zaman sekarang, kita tak pakai duit. Kita pakai matawang.

Kiraan Kos Haji Berdasarkan Nilai Dinar Emas.

Berikut adalah kiraan kos haji bagi tahun-tahun yang lepas berdasarkan nilai dinar emas.

๐Ÿ’Tahun 2002:-
1 Dinar = RM 140
Kos Haji = 65 keping x 140
Jumlah = RM9,100.00
Dinar yang diperlukan adalah 65 keping
.๐Ÿ˜ฑ
๐Ÿ’Tahun 2009:-
1 Dinar = RM 502
Kos Haji = 18 kepingX RM 502
Jumlah = RM 9,036.00
Dinar yang diperlukan adalah 18 keping.๐Ÿ˜ฌ

๐Ÿ’Tahun 2010:-
1 Dinar = RM 595
Kos Haji = 17 keping x RM 595
Jumlah = RM 10,115.00 ๐Ÿค—

๐Ÿ’Tahun 2016 :-
1 Dinar = RM 821.80
Kos Haji = 13 keping x RM 821.80
Jumlah = RM 10683 ( harga haji terkini 9980)๐Ÿ˜๐Ÿ˜

Kesimpulannya, makin lama kita simpan dinar makin rendah la kos haji kita.
Jom Simpan Sekarang.

Untuk haji kita kemudian hari, mungkin masa itu 2 keping dinar pun sudah cukup untuk kita pergi haji. ๐Ÿ˜๐Ÿ˜

Kizee
0192484428

November 28, 2015

RUGI jika masih MENGKAJI Emas

Assalamualaikum wbt.

RUGI jika masih MENGKAJI Emas

Nak memiliki emas tidak boleh bertangguh.

Sikap bertangguh hanya merugikan diri sebabnya harga emas sentiasa berubah ubah.
Terimalah hakikat bahawa harga emas sentiasa naik dan terus naik. Ada masanya turun juga,namun sekejap sahaja.
RUGI jika masih MENGKAJI Emas
RUGI jika masih MENGKAJI Emas
Bila naik akan melambung. Harga emas yg melambung itu menunjukkan susut nilai wang kertas. Maka dibimbangi kita tidak mampu lagi memiliki walau sebesar debu emas pun jika kita tidak memilikinya sekarang.

Ayuh mari kita mengorak langkah membeli emas. Walau harganya mahal namun masih mampu dimiliki. Emas adalah pelindung kekayaan yg sebenar.

Bertindaklah dengan segera!! ๐Ÿ’จ๐Ÿ’จ๐Ÿƒ

Kizee
0192484428

November 24, 2015

Ilmu Kewangan Peribadi

Teks: Kizeewatty Zainal

Assalamualaikum wbt.

Kita mesti ada satu simpanan yang dinamakan “simpanan untuk dilupakan” (forgotten saving).
SIMPAN dan LUPA.

Tak tahu berapa jumlah simpanan semasa. Tahu-tahu, tabungan dah banyak bila kita cek 2, 3 tahun akan datang!

JOM MULAKAN SEKARANG


Harga Emas Powergold sila klik link di bawah:


Whatsapp saya jika anda ingin tahu bagaimana cara untuk mendapatkan emas serendah 1 gram

Kizeewatty Zainal
whatsapp 0192484428

#AhliPowerGold #PasirGudang
#EmasSimpananTerbaik #EmasKalisInflasi 

November 20, 2015

Tips Eksklusif Menurunkan Berat Badan dgn SHAKLEE

Teks: Kizeewatty Zainal

Assalamualaikum wbt.

Hari ini saya kongsikan Cara-cara turunkan berat badan dengan Suplemen Shaklee.

  • Pagi : Sarapan mcm biasa.
  • Morning teabreak : Minum Cinch segelas. Bancuh satu scope dengan plain water/ freshmilk/ soya milk
  • Lunch : Makan macam biasa. Lepas lunch, makan lecithin 3 biji.
  • Petang teabreak : Minum Cinch segelas. Bancuh satu scope dengan plain water/ freshmilk/ soya milk
  • Malam : Dinner mcm biasa/ if tak makan, make sure ada makan biskut ke, roti ke.. jgn skip makan. Lepas tu, makan lecithin 3 biji.
TIPS
- minum air putih 2-3 liter sehari - lebih besar badan lebih banyak air(25 Kg - 1 Liter plus 1liter bagi yang ambil supplement). WAJIB.
- jangan sesekali pantang minum air putih.
- jangan tak makan, paling kurang makan biskut, roti, hirup sup.



Untuk maklumat dan pertanyaan lanjut sila hubungi saya di:  

Kizee 
sms:  whatsapp ~ 0192484428


atau   
PM di FB: Kizeewatty Zainal   FB fanpage saya  di Kizee Healthyvita  

November 17, 2015

Semoga Istiqomah dalam Menabung Emas

ุจِุณْู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู…ِ ุง๏ทฒِุงู„ุฑَّุญْู…َู†ِ ุงุงุฑَّุญِูŠู…
ุงู„ุณَّู„ุงَู…ُ ุนَู„َูŠْูƒُู…ْ ูˆَุฑَุญْู…َุฉُ ุงู„ู„ู‡ِ ูˆَุจَุฑَูƒَุงุชُู‡


๐ŸŒž Subhanallah
๐ŸŒž Alhamdulillah
๐ŸŒž Allahuakbar

Semoga kita semua beristiqomah dalam menabung emas.

Sikit-sikit lama-lama jadi banyak. 
Anda kaya dunia akhirat

November 13, 2015

Kenapa Beli Emas dan Bukannya Hartanah?

Teks: Kizeewatty Zainal

Assalamualaikum wbt.

Ya kenapa kena beli emas dan bukannya hartanah? 

Soalan ni sebenarnya mudah bila kita tahu kenapa sebabnya.

๐Ÿ’ฃSebab yang pertama, hari ini bagi mereka yang tinggal di kawasan
bandar seperti KL, agak-agak berapa harga sebidang tanah?๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘ˆ

๐Ÿ™ŒBiasanya kat KL ni dah tak main sebidang-sebidang lagi, dah tapi main sekaki-sekaki dan harga sekaki mencecah sehingga ribuan ringgit lebih-lebih lagi di kawasan segi tiga emas Kuala Lumpur.

๐Ÿ’Lepas tu, boleh ke kita main beli sekaki-sekaki?

Bulan ni ada extra duit gaji, kita beli sekaki.
Bulan depan dapat gaji lagi kita beli lagi sekaki?

Kenapa Beli Emas dan Bukannya Hartanah?
Dengan emas ni sebenarnya kita boleh beli sikit-sikit.
๐Ÿ˜€๐Ÿ˜€Ini juga menjawab persoalan kalau ada orang kata... "tak nak beli emas la. Emas mahal. Makcik mana ada duit ๐Ÿ’ต๐Ÿ’ต"

Ya Makcik…, termasuklah kakak-kakak, abang-abang, adik-adik kat luar sana...

Emas memang mahal. Mahal kalau kita beli sekilo terus.
Sekilo dah cecah ratusan ribu. 

Jadi kita beli sikit-sikit dulu. Boleh beli 10g dulu. Tak mampu 10g beli 5gram..tak mampu jugak 5g..cukup
sekadar permulaan dengan 1gram...
InsyaAllah...๐ŸŽˆ๐ŸŽˆ

'Jika anda berhasrat untuk berjaya, jangan hanya memandang ke tangga tetapi belajarlah untuk menaiki tangga๐Ÿ“ˆ tersebut'
Lagi satu kenapa kita kena simpan emas sebabnya emas kalau disimpan dalam jangka masa panjang, nilainya semakin meningkat. ๐Ÿ“ˆ๐Ÿ“ˆ

1⃣Gram 1⃣Bulan 1⃣Keluarga

| Saving | Trading |
    | Networking |

Kizee Jutawan Emas
0192484428

November 11, 2015

Petua Hidup Tenang

Assalamualaikum wbt.

1. ๐Ÿ˜€ Jangan bandingkan hidup kita dengan orang lain. Kita mungkin tidak tahu bagaimana perjalanan susah senang kehidupan mereka. Dulunya berbasikal, bermotor, berkereta buruk sekarang berkereta Mewah.

2.๐Ÿ˜€ Jangan berfikiran negatif terhadap benda yang kita tidak boleh kawal. Sebaliknya, tumpukan pada apa yg kita ada. Tenaga, masa dan wang kita, fokus terhadap benda positif yang mampu kita buat pada masa ini.

3. ๐Ÿ˜€ Tidak berlebihan melakukan  apa yang anda tidak mampu buat.  Cukuplah setakat yang anda mampu. Jangan terlalu obses.

4. ๐Ÿ˜€ Jangan terlalu beremosi terhadap diri sendiri, jika ada yang perli, herdik, tengking, senyum kan saja. 

5.๐Ÿ˜€ Jangan bazirkan tenaga dan masa  terhadap gosip dan gosip liar yang keterlaluan.

6.๐Ÿ˜€ Berfikir dengan tenang dan positif terhadap masalah dan musibah yg menimpa.

7.๐Ÿ˜€ Perasaan iri hati adalah sia-sia. Harta org bukan rezeki kita dan bukan pun hak kita.

8.๐Ÿ˜€ Jangan ungkit kesilapan pada masa lampau. Lupakan! Ianya akan menghancurkan kegembiraan kita di masa depan..

9. ๐Ÿ˜€ Hidup ini terlalu singkat untuk membenci sesiapa. Sebarkan kasih sayang..

10. ๐Ÿ˜€ Berdamailah dengan diri dan bersyukur dgn apa yg ALLAH telah kurniakan..

11. ๐Ÿ˜€ Tiada siapa yang boleh menggembirakan kita selain dari diri kita sendiri.

12. ๐Ÿ˜€ Ketahuilah bahawa hidup ini ialah seperti sekolah dan kita harus terus belajar. Jangan mudah putus asa dengan masalah.

UTAMAKAN maksud ayat ini

ุฃَู„َุง ุจِุฐِูƒْุฑِ ุงู„ู„َّู‡ِ ุชَุทْู…َุฆِู†ُّ ุงู„ْู‚ُู„ُูˆุจُ

“Hanya dengan mengingatku (Allah) hati akan menjadi tenang”. 
(QS. Ar-Ro’d : 28)

Sharing is Caring.

November 4, 2015

Hukum Jual Beli Emas Secara Online/Internet dan SMS

Assalamualaikum.

Bismillah.

Adakah ianya HALAL??

Secara asasnya. Jual beli emas hendaklah secara on the spot Sesuai dengan Hadis Nabi SAW.. Dengan kata lain Emas itu menjadi milik si pembeli sebaik sahaja. bayaran dilakukan..

Islam Is The Only Way Of Life.. Pasti ada jalan penyelesaian..

Hukum Fiqh menerima dua kaedah pemilikan..
1. ู‚ุจุถ ุญู‚ูŠู‚ูŠ :
                     (Pemilikan Hakiki)

2. ู‚ุจุถ ุญูƒู…ูŠ.
                     (Pemilikan Hukmi)

Pemilikan Hakiki- Kita dapat lihat barang yg dibeli tu didepan mata kita dan dapat disentuh dan dipegang dengan tangan.. Ia bertukar tangan sebaik bayaran dilakukan.

Pemilikan Hukmi- Barang yang kita beli tu ada di tempat lain.. ia sudah menjadi milik kita sebaik bayaran dilakukan.. Cuma perlukan masa beberapa hari untuk proses penghantaran kerana tempat yang jauh dan sebagainya.

Jadi.. Dlm Powergold.. Emas yg kita beli tu sudah menjadi milik si pembeli on the spot iaitulah pemilikan hukmi sebaik sahaja bayaran dilakukan.. Manakala ia menjadi pemilikan hakiki, apabila emas tersebut sampai ke tangan pembeli setelah melalui  beberapa hari untuk proses penghantaran..
๐Ÿ“ฆ

Hukum Umum Dalam Akad - Bolehkan Jual Beli Emas Melalui Internet Atau SMS

Sebelum menjawab tersebut kita jelaskan dahulu hukum-hukum umum dalam akad.

Hukum-hukum umum dalam akad (transaksi). Akad menduduki kedudukan terpenting, kerana perjanjian menetukan hubungan antara dua pihak yang terlibat dimasa sekarang dan dimasa akan datang.

Definasi akad.

Pada bahasa ialah secara keseluruhannya kembali kepada bentuk ikatan atau perhubungan terhadap dua hal.

Pada istilah: adalah keterikatan keinginan diri dengan sesuatu yang lain dengan cara yang memunculkan adanya  komitmen tertentu yang disyariatkan.

Rukun-rukun akad.

Rukun pertama: Dua pihak atau lebih yang melakukan akad.

Kedua-dua pihak disyaratkan memiliki kelayakan:
Pertama: kemampuan membezakan yang baik dan yang buruk
Kedua: bebas memilih
Ketiga: akad dianggap berlaku bila selamat dari kecacatan dalam khiyar.

Rukun kedua: objek akad (transaksi)
Barang yang dijual atau barang yang disewakan.

Beberapa syarat yang mesti ada:
1) barang tersebut mestilah suci pada syarak
2) barang tersebut boleh digunakan dengan cara yang disyariatkan
3) komoditi boleh disah terimakan
4) barang yang dijual merupakan milik sempurna
5) boleh diketahui wujudnya oleh orang yang melakukan akad.

Rukun Ketiga: Sighah akad.
Sighah adalah ungkapan yang diucapkan oleh orang yang melakukan akad.
Ungkapan itu mengandungi ijab dan Qobul
Ijab ialah ungkapan penyerahan barang
Qabul menunjukkan penerimaan kepemilikan.

Apakah akad sudah dianggap sah dengan adanya serah terima barang?
Yakni seorang penjual menyerahkan barang dan pembeli menyerahkan wang bayarannya tanpa adanya ucapan dari salah seorang diantara kedua mereka.
Pendapat yang sahih menurut jumhur ulamak jual beli seperti itu sah berdasarkan perkara berikut:
1) berlakunya kerelaan
2) tidak ada nas syariat yang mensyaratkan ijab dan qabul secara lisan
3) amalan tersebut sudah menjadi ‘uruf  (kebiasaan)

Syarat-syarat akad.
Pertama: mesti berlaku dalam satu majlis
Kedua: penyebab terjadinya ijab mesti ada hingga terjadinya qabul.
Ketiga: tidak adanya hal yang menunjukkan tarik diri dari pihak kedua.

Hukum melakukan akad melalui komunikasi moden
1) Kalau akad berlaku. Kedua-dua pihak tidak berlaku dalam satu lokasi. Tidak melihat antara satu sama lain. Tidak mendengar suara. Sementara media yang digunakan adalah tulisan, surat, kedutaan atau deligasi, via telegram, faks, monitor komputer.
Dalam semua keadaan diatas – akad dianggap sah, kerana ijab boleh sampai ketempat yang dituju, demikian juga qabul dari pihak yang lain.

2) kalau akad antara kedua pihak berlaku dalam satu masa sedangkan keduanya berada dalam dua lokasi yang berlainan. Akad pula dilakukan denga telefon atau faks- maka akad tersebut dianggap akad antara dua orang yang hadir. Akad tersebut sah.

3) kalau pihak yang menawarkan akad dengan media tersebut memberikan ijab dengan waktu tertentu, maka ia tidak boleh dibetulkan kembali.

4) Kalau berlaku kekeliruan, hendaklah kembali kepada kaedah-kaedah umum.

5) semua kaedah-kaedah tersebut tidak berlaku bagi akad nikah, kerana nikah memerlukan saksi. Tidak berlaku pada pertukaran mata wang kerana ada syarat penyerahan langsung.

Menurut penulis, kalau emas dianggap mata wang, maka mesti dilakukan penyerahan langsung apabila berlaku lock harga, maka tidak boleh berlaku akad melalui komunikasi moden.
Kalau emas dianggap sil’ah (“barang”) kerana emas itu telah berlaku kerja-kerja menempa, maka ia boleh dilakukan jual salam (jual tempah) dengan membayar deposit. Dan boleh berlaku akad melalui komunikasi moden
Parameter JAKIM membenarkan kita langsaikan dalam masa tiga hari. Pada pendapat penulis : “ini mengisyaratkan  emas dianggap sil’ah (barang)”. Dengan demikian kita boleh lock harga atau jual semula mengikut harga semasa melalui komunikasi moden seperti sms dan internet, dan boleh dilangsaikan bayarannya dalam masa tiga hari.

Kesimpulan,
Apa pun Powergold melaksanakan parameter JAKIM atau keputusan jawatankuasa Fatwa kebangsaan membenarkan pembayaran jual beli emas dalam masa tiga hari.

November 3, 2015

Masalah Rabun dan Mata Kering

 Teks: Kizeewatty Zainal

Assalamualaikum wbt

Masalah Rabun dan Mata Kering


Carotomax menghasilkan ‘ungu visual’ yang membolehkan kita mengekalkan penglihatan di dalam gelap. Ia juga meningkatkan penglihatan seperti nyctalopia (rabun malam), rabun dekat, presbyopic, astigmatism, xerophtlamia (mata kering), kelesuan mata, glaucoma, katarak, dan gegelung mata hitam.

Melindungi mata, menuras cahaya gelombang biru pendek berbahaya. Carotomax membantu untuk penglihatan malam, mata sihat, menghalang degenari penglihatan.

1 botol CAROTOMAX 30 biji untuk pengambilan 1 bulan berharga RM74.00*
  *harga tidak termasuk kos penghantaran

Untuk maklumat dan pertanyaan lanjut sila hubungi saya di:  

sms: pm: whatsapp ~ Kizee 0192484428


atau   

PM di FB: Kizeewatty Zainal   
FB fanpage saya  di Kizee Healthyvita 
 
 

Jangan Mengeluh dengan Ujian

Assalamualikum wbt 

Selawat dan salam kepada Rasulullah saw serta keluarga Baginda dan para sahabat sekaliannya

Dari Abu Hurairah katanya Rasulullah saw bersabda:

"Apabila Aku menguji hambaKu yang beriman kemudian ia tidak mengeluh kepada pengunjung-pengunjungnya, maka Aku lepaskan ia dari ikatanKu dan Aku gantikan baginya daging dan darah yang lebih baik dari yang asal, dan ia boleh memperbaharui amal, sebab yang lalu telah diampuni semua."
(Terjemahan Al-Hikam)

Wallahu a'lam.

Amalan Sunnah Adab Memberi Salam

Assalamualaikum wbt

Daripada Abu Umamah r.a. bahawa Rasulullah saw telah ditanya:

"Wahai Rasulullah saw, jika dua orang berjumpa maka siapakah yang patut memulakan salam diantara keduanya?"

Rasulullah saw menjawab:

"Ialah orang yang lebih hampir dan mentaati ALLAH SWT diantara keduanya, kerana yang pertama memberi salam itulah yang lebih dahulu mengingati kepada Allah, maka dialah yang lebih berhak untuk mendekati dirinya kepada Allah swt."
Riwayat At-Tarmidzi (Hadith Hasan)

PENGAJARAN

1. Orang yang bertaqwa dikalangan umat Islam ialah mereka yang melakukan perkara yang disuruh dan meninggalkan perkara yang dilarang. Disamping itu mereka juga suka nembuat perkara-perkara yang sunat seperti memberi salam dan sebagainya.

2. Umat Islam hendaklah berlumba-lumba membuat kebajikan walaupun perkara-perkara tersebut merupakan sunat sahaja, kerana setiap amalan yang baik akan dihitung dan dibalas dengan ganjaran pahala oleh Allah swt.

3. Berkata ahli-ahli tasawuf amalan-amalan yang sunat ini, beramal dengannya beroleh pahala disisi Allah swt dan bila ditinggal akan dicela oleh Allah swt.

Wallahu a'lam.

November 2, 2015

MELABUR Emas atau MENABUNG Emas?

Assalamualaikum wbt.

Ramai yang terkeliru diantara tabungan emas & pelaburan emas.

Kelihatan macam sama tapi ada bezanya.

PALING TERBAIK & RENDAH RISIKO, TABUNGAN emaslah sbg pilihan.

Sebabnya dengan tabungan emas ni, anda mampu membuat pelaburan dlm masa yg sama.

Namun seandainya anda menganggap emas sebagai pelaburan semata² anda mungkin boleh kecewa sbb harga emas ni ada naik turunnya & perlukan ilmu tinggi dlm mengetahui masa sesuai utk menjualnya.

Bagi seorang penyimpan emas, membeli emas adalah utk tujuan PERLINDUNGAN kpd simpanan wang kertas yg langsung tidak relevan dijadikan simpanan.

Sebabnya sifat wang kertas ni lemah, dimamah inflasi & hanya bertindak sebagai alat untuk jual beli sahaja, bukan untuk disimpan.

Jadi mana pilihan tabungan anda?

MATAWANG @ EMAS? ๐Ÿ˜‰

Whatsapp saya jika anda ingin tahu bagaimana cara untuk mendapatkan emas
 serendah 1 gram.

Kizeewatty
019 248 4428

#StokisPowerGold #PasirGudang #emaskalisinflasi #emassimpanan