March 3, 2015

9 Akibat kesihatan Jika Kurang Minum Air

Assalamualaikum wbt.

Makan dan minum merupakan dua hal yang sangat penting dalam kehidupan manusia. Kepentingan minum terutama air putih merupakan hal yang harus dipenuhi selain makanan yang bernutrisi dan bervitamin. Seperti yang kita ketahui, kandungan air dalam tubuh manusia mencapai 60%. 

Jadi minum air putih 6-8 gelas sehari merupakan perkara penting untuk tubuh setiap manusia khususnya untuk menjaga kesegaran tubuh, melancarkan sistem pencernaan, mengeluarkan bahan toksik dari tubuh melalui urin dan peluh, mengawal suhu badan dan sebagai sumber mineral dan elektrolit yg diperlukan badan. 

Bahaya apakah jika manusia kurang minum air putih bagi kesihatan?

1. Menganggu Fungsi Otak.

Air putih sangat baik untuk sel-sel otak kita. Fungsi air putih ini agar otak boleh berpikir lebih cepat, tidak mudah lupa, dan lebih fokus. Jika kekurangan air terutama air putih, cairan di otak akan menurun, dan oksigen yang mengalir ke otak juga akan turut berkurangan. Sehingga menyebabkan sel - sel otak menjadi tidak aktif dan tidak berkembang sebagaimana yang diharapkan.

2. Pelbagai Gangguan Kesihatan

Kekurangan air menyebabkan kita berasa haus, tekak berasa kering, suhu badan menjadi panas, sakit kepala, air kencing akan bewarna pekat, denyutan nadi terasa cepat, gejala halusinasi dan juga boleh menyebabkan kematian.

3. Jangkitan Pundi Kencing

Bahaya kurang minum air putih boleh menyebabkan jangkitan berlaku pada pundi kencing. Gejala ini boleh menyebabkan suhu badan sedikit meningkat, terasa sakit pada saat buang air kecil bahkan kadang kala terdapat darah dalam urine yang dikeluarkan.

4. Kulit Tampak Kusam

Kekurangan air putih boleh menyebabkan kulit menjadi kusam atau tidak menunjukkan kulit yang cerah dan awet muda kerana aliran darah kapiler di kulit pada tubuh tidak maksimum.

5. Membahayakan Ginjal Anda.

Ini yang sangat mengerikan, bahaya kurang minum air putih yang kelima iaitu boleh menganggu fungsi kerja ginjal pada tubuh anda. Ini kerana air putih sangat penting untuk mencegah batu karang. Fungsi air putih pada organ ginjal akan membuat komponen pembentuk batu karang menjadi lebih mudah luruh bersama buang air kecil yang kita keluarkan setiap harinya.

6. Masalah pencernaan

Saluran pencernaan adalah sistem yang sangat kompleks, yang sangat memerlukan air untuk membantu mencerna makanan. Perut memulas dan sembelit adalah beberapa masalah pencernaan yang berkait dengan kurang minum air. Lapisan dinding perut terdiri dari 98% air, dan mengandung bikarbonat untuk melindunginya terhadap gastrik. Lapisan ini harus selalu tebal setiap saat untuk mencegah masalah perut. Air membantu mempertahankan ketebalan lapisan tersebut. Tidak minum cukup air maka lapisan ini akan menipis, dan menimbulkan kerosakan .

Kurang air juga menyebabkan konstipasi. Air diperlukan tubuh untuk mengolah makanan yang masuk dan mengeluarkan makanan yang tak dapat dicerna. Kekurangan air boleh menyebabkan pengumpulan racun dalam tubuh dan konstipasi. Masalah lainnya yang boleh timbul adalah kembung, sakit perut, mual, dan kehilangan nafsu makan.

7. Radang sendi

Tulang rawan di setiap sendi adalah terdiri dari sekitar 80% air . Tulang rawan sendi memiliki permukaan yang halus, dan agar memungkinkan pergerakan tubuh yang lebih mudah maka perlu ada pelincir. Tidak cukup minum air dapat menyebabkan kurangnya pelincir pada sendi, sehingga menghasilkan gesekan yang lebih besar. Ketika sendi kehilangan pelincir, maka fungsinya akan mulai merosot dengan cepat dan mengarah ke timbulnya arthritis.

8. Tekanan Darah Tinggi

Hipertensi sangat umum dialami oleh orang yang kekurangan cairan atau mengalami dehidrasi. Ketika sel tubuh kekurangan air, tubuh akan memberikan isyarat pada otak untuk mengeluarkan zat kimia bernama vasopressin. Zat ini menyebabkan penyempitan pembuluh darah dan memicu tekanan darah tinggi.

9. Kekurangan garam dan cairan tubuh

Kurang minum bisa membuat tubuh kekurangan garam dan cairan tubuh. Tubuh tak bisa berfungsi dengan baik tanpa kadar cairan dan garam yang penting. Kekurangan garam dan cairan boleh menyebabkan beberapa kondisi seperti mulut kering, mata kering, dan dehidrasi yang bisa menyebabkan masalah kesihatan fatal.

Dehidrasi adalah keadaan tubuh yang tidak cukup mendapatkan cairan. Keadaan ini disebabkan kerana tak minum selama bekerja berat, atau juga boleh terjadi kerana sebab lain. 

Misalnya pada Orang tua, mereka sangat terdedah terhadap dehidrasi. Proses penuaan yang normal cenderung akan menyebabkan penurunan rasa haus, sehingga mengakibatkan beberapa masalah yang berhubungan dengan dehidrasi. Beberapa gejala dehidrasi adalah kulit kering, kehilangan nafsu makan , sakit kepala, lemas dan cemas.

Setelah mengetahui beberapa akibat dari kekurangan minum air putih tadi, mari kita mengambil langkah bermula hari ini supaya badan kita mendapat air secukupnya dan kesihatan akan lebih terjaga. 

Bagi mereka yg sukar utk minum air putih secukupnya, 

Cuba bahagikan jumlah gelas setiap hari contohnya, 
2 gelas air waktu sarapan, 
2 gelas air waktu makan tghari, 
2 gelas air waktu minum pertang, 
2 gelas air waktu makan malam. 

Semoga tips ini memberi manfaat kepada semua.

Kizeewatty
Pengedar Shaklee
0192484428

No comments:

Post a Comment