July 27, 2013

Anda kerap Muntah? Gastrik atau Ketidakhadaman? Garlic Complex Shaklee ada penawarnya =)

Teks: Kizeewatty Zainal

Assalamualaikum w.b.t

Beberapa hari lepas kawan saya mengadu muntah-muntah kerana tersalah makan. Selama dua hari dia sering muntah tidak kira masa hinggakan ke waktu bersolat dia termuntah di atas sejadah dan telekung, dalam keaddan yang tidak sempat ke bilik air. Kesian saya dengar kerana saya juga selalu muntah di watu pagi kerana angin atau ketidakhadaman perut.

Muntah sebenarnya merupakan salah satu dari lima cara mengeluarkan unsur pembuangan dari tubuh; buang air, muntah, bekam, buang angin serta berpeluh. Sunnah Rasulullah s.a.w telah menyatakan kelima jenis ini.

Terdapat 9 perkara yang menyebabkan muntah:

1. Terlalu banyak hempedu kuning pada bahagian atas perut
2. Banyaknya lendir dalam perut yang perlu dikeluarkan
3. Ketika tubuh tidak mampu mencerna makanan dengan sempurna
4. Jumlah makanan atau minuman melebihi kemampuan perut
5. Makanan atau minuman tidak sesuai pada perut
6. Rasa mual yang disebabkan kerak sisa makanan
7. Adanya faktor psikologi seperti murung, sedih dan rasa cemas menyebabkan tidak mengambil berat pada keperluan tubuh dan makanan
8. Adanya unsur dalam perut yang merosakkan penghadaman makanan hingga mencari jalan keluar dari perut
9. Terpengaruh kerana melihat orang lain muntah hingga menyebabkan berlakunya muntah. Dalam perkara tanpa sedar ini, fizikal bergerak dengan sendiri.

Jika kita muntah secara berlebihan dan membahayakan seperti kisah kawan saya tadi, ia perlu dihentikan dengan mengambil ubat yang sesuai. Mencuci muka dengan air sejuk, minum jus epal atau air mawar berguna dalam memulihkan keadaan badan selepas muntah. Tirmizi mengatakan dalam kitab Al-Jami' dari Ma'dan bin Abi Thalhah dari Abu Darda' r.a berkata " Rasulullah s.a.w pernah berwuduk setelah muntah."

Untuk pengetahuan semua, ada kebaikan yang tersirat sebenarnya. Muntah boleh menguatkan perut, menajamkan penglihatan, membuang sakit kepala , serta menyembuhkan luka pada ginjal dan pundi kencing. Muntah juga berguna melawan penyakit kronik seperti kusta, busung air, sakit gigi, rasa tertekan (depression), sakit kuning dan hepatitis.

Orang sihat sepatutnya mendorong berlakunya muntah sebulan 2 kali berturut-turut sehingga muntah kedua membebaskan tubuh dari unsur yang tertinggal dari muntah yang pertama. Akan tetapi, orang yang menderita radang tekak, lemah paru-paru dan batuk berdarah digalakkan untuk mengelakkan muntah.

Kebiasaan buruk yang dilakukan oleh masyarakat sekarang adalah memenuhi perut dengan makanan kemudian memuntahkannya. Amalan  ini sebenarnya akan menyegerakan penuaan dan mengakibatkan beberapa penyakit bahaya. 

Secara tradisionalnya bawang putih merupakan ubat paling mujarab untuk gastrik, muntah dan ketidakhadaman dalam perut. Atau untuk lebih praktikal, Garlic Complex Shaklee merupakan produk yang sesuai untuk anda.

Garlic Complex merupakan supplemen diet dan antibodi selamat dan semulajadi. Ia mempertingkatkan tahap penghadaman seperti kembung perut dan gastrik dan ketidakhadaman. Mampu seimbangkan tahap tekanan darah tinggi, menurunkan tahap kolesterol, LDL, trigliserid dan kelikatan darah, mengurangkan pembekuan darah, melindungi jantung dan menghalang penyakit koronari.

Untuk anda yang ingin sesuatu yang pantas dan memberikan kelegaan yang cepat, cuba-cubalah Garlic Complex Shaklee ini =)
 
Garlic Complex Shaklee

Kepada anda di luar yang mempunyai sebarang pertanyaan dan nasihat untuk masalah kesihatan anda sila hubungi saya di:

sms: pm: whatsapp ~ 0192484428
email: kizeewattyzainal@gmail.com
FB fanpage:Kizee Healthyvita Shop

Untuk senarai penuh produk dan harga Shaklee sila lihat di sini Produk dan Harga Shaklee


No comments:

Post a Comment