April 15, 2014

Kemunculan Sulung di Majalah Mingguan Wanita

Teks: Kizeewatty Zainal

Assalamualaikum w.b.t

Apa khabar WAHM di luar sana? Saya doakan kita semua sihat sejahtera bersama ahli keluarga yang tercinta. Bagaimana perancangan hari ini? Semuanya terlaksana? Kami di group Akademi sedang rancak bersiaran secara online dan offline, menyokong dan bekerjasama antara satu sama lain.

Group atau kumpulan yang saya maksudkan di sini adalah Akademi Bekerja di Rumah, merupakan himpunan 600 bloggers yang terdiri daripada ahli-ahli yang datang dari pelbagai latarbelakang, pendidikan dan pengalaman, di bawah kelolaan guru-guru online di Akademi Bekerja Dari Rumah di mana penaung utamanya ialah Puan Masayu Ahmad.


Alhamdulillah, hari ini saya mendapat satu peluang keemasan muncul di Majalah Mingguan Wanita keluaran 17 April 2014. Pada 24 Mac lalu, pintu facebook saya diketuk oleh Puan Netty seorang wartawan dan penulis di Karangkraf. Beliau juga merupakan salah seorang guru online Kelas Asas Blog dan mentor di Akademi Bekerja Di Rumah. 


Majalah Mingguan Wanita keluaran 17 April 2014

Puan Netty mengutarakan persoalan dan bertanyakan pendapat saya mengenai berhibur sambil beramal dari perspektif islam. Soalan daripada Puan Netty saya sambut dengan baik. walaupun waktu pertanyaan itu saya sibuk menyiapkan tugasan kerja di pejabat, namun saya sudahkan juga hajat Puan Netty sesudah pulang ke rumah.

Sungguh pada mulanya saya meriah dengan idea, ratusan pendapat ingin saya tulis dan kongsikan namun cukuplah hanya sekadar mukadimah yang ringkas dan diharapkan memberi kesedaran dan manfaat kepada masyarakat.

Ikuti rencana hasil nukilan Puan Netty - Konsep berhibur sambil beramal dari perspektif Islam dan pendapat ikhlas daripada saya dan guru-guru online Akademi seperti di bawah:

Artikel "Konsep berhibur sambil beramal dari perspektif Islam"

*************************************************************************************************************

Perlu Ada Pengisian Positif - Pendekatan Berhibur Sambil Beramal Dari Perspektif Islam

1. Pada pandangan sis apa yang sis faham tentang konsep berhibur sambil beramal dari perspektif islam Tidak dapat dinafikan zaman ini hiburan menjadi halwa telinga tiap manusia yang hidup di muka bumi. Contoh yang paling hampir dengan kita apabila waktu pagi kita sudah membuka radio atau televisyen, untuk santapan dan hiburan mata dan telinga kita. Hiburan sambil beramal itu tidak salah asalkan tidak melebihi had dan batas islam. 

Berhibur sambil beramal perlu menitikberatkan dan mematuhi garis panduan Islam sebagai contoh,tempat duduk penonton yang perlu diasingkan antara lelaki dan perempuan, , tidak mendedahkan aurat, tidak berlaku percampuran yang terlarang serta pergaulan bebas yang menjurus ke arah zina. Jangan sampai hiburan itu melekakan atau melalaikan sehingga mengabaikan kewajipan seperti solat fardhu. Jangan sampai tahap hiburan itu melebihi daripada niat awal tujuan iaitu beramal.
Puan Kizeewatty : Perlu Ada Pengisian Positif
Hiburan sambil beramal ini seharusnya tidak menyampaikan sesuatu yang lagha, menipu, menghina atau menjatuhkan maruah seseorang. Berhibur perlu ada pengisian yang memberi kesan dan pengajaran kepada penonton agar apabila mereka pulang ke rumah, dapat di sampaikan kepada keluarga dan masyarakat.
Dunia kita sudah berubah kerana generasi masa kini telah dibesarkan dengan hiburan. Maka segala amal dan ilmu yang hendak disampaikan perlu diselitkan sedikit bentuk hiburan dan juga santai. Barulah anak-anak muda akan mudah diajak melakukan kebaikan, mudah beramal dan mendapat motivasi untuk melakukan kebaikan.
2. Sejauhmana penganjur di negara ini memahami konsep ini? Yang mana mereka menggunakan perkataan Lslam demi mengutip derma hakikatnya penganjuran acara masih gagal mematuhi apa yang digariskan oleh Islam. Penganjur di negara ini banyak menghalalkan yang haram dan mengamalkan perkara syubhah dalam menganjurkan acara. Ini kerana lemahnya pihak berkuasa dalam menegaskan konsep islam dalam hiburan itu sendiri. Kerajaan dan pihak berkuasa perlu mengggubal dasar yang tetap dan garis panduan mengikut syarak dan hukum Islam. 

Kerajaan juga wajib memainkan peranan yang serius dalam membendung, menghalang dan mencegah manipulasi penganjur yang menganjurkan hiburan yang kononnya berkonsepkan islamik akan tetapi masih menganjurkan perkara terlarang dalam islam. Jika tidak dibendung dari sekarang maka tidak akan ada pengajaran dan masyarakat tidak akan sedar. Maka hiburan sebegini akan kerap berlaku dan memusnahkan generasi muda kita.
Justeru, tidak dapat dinafikan terlalu banyak penganjur yang tidak faham atau tidak tahu garis panduan yang bagaimana harus diikuti kerana pihak berkuasa seakan-akan menutup sebelah mata dan tiada tindakan yang tegas kepada mereka walaupun terang-terangan acara mereka ini salah di sisi agama. Jika dibiarkan tidak mustahil hal ini akan menjadi trend pada masa akan datang dan anak-anak kita akan menjadi masyarakat yang boleh diperkotak katikkan dan menghalalkan segala perkara dalam hidup. 3. Sebagai individu apakah perkara yang boleh anda lakukan untuk memperbetulkan kefahaman mengenai hiburan sambil beramal ini? Mana-mana hiburan yang bercanggah dengan syarak adalah diharamkan dan mesti dicegah agar tidak merosakkan masyarakat bermula dari akar umbi.
Sebagai individu kita perlu meningkatkan kesedaran di media bercetak dan juga di medium blog, forum dan fb kerana ini merupakan medium yang viral dan boleh disebarkan dalam sekelip mata sahaja. Ini bukan sahaja tertakluk kepada golongan muda remaja bahkan juga kepada ibu bapa dan anak-anak kecil. 

Anak-anak kecil bagaikan kain putih yang senang di bentuk oleh ibu bapa mereka. Kita perlu menyebarkan kesedaran kepada golongan-golongan ini dengan memberi ceramah dan juga risalah-risalah kesan daripada terjebak ke kancah hiburan yang tidak mengikut syarak ini.
Kita juga boleh melancarkan program-program dan juga hiburan yang memberikan manfaat samada dari sudut kerohanian, sosial, dan sebagainya kepada masyarakat terutama golongan belia yang menepati syarak dan tidak bercanggah dengan Islam.


Guru Online Puan Monalita Mansor : Matlamat Tidak Menghalalkan Cara

Guru Online Puan Nisa Nua : Berbentuk Nasihat

Alhamdulillah, terima kasih Ya Allah atas rezekiMu ini, terima kasih Puan Masayu Ahmad, terima kasih Puan Nisa Nua, terima kasih Puan Netty, terima kasih guru, rakan-rakan blog dan ahli Akademi Bekerja di Rumah, dan tidak lupa terima kasih kepada anda di luar sana kerana meluangkan masa membaca nukilan saya kali ini. 

Semoga kita dipermudahkan urusan dunia akhirat.
Semoga artikel ini memberi manfaat. Insya Allah.
JAZAKUMULLAHU KHAIRAN KATHIRA


 *************************************************************************************************************

Anda ingin mempunyai blog sendiri namun tidak tahu caranya?

Anda ingin mempunyai perniagaan anda sendiri tanpa perlu buka kedai fizikal?

Anda ingin berniaga namun tidak punya modal dan produk?

Anda mempunyai blog sendiri namun ingin menukarkannya menjadi pendapatan sampingan?

Atau anda minat menulis dan berkarya tetapi tidak tahu cara menyalurkannya?

 DAFTAR RAKAN NIAGA AKADEMI 
Akademi Bekerja Di Rumah telah membuka peluang secara besar-besaran kepada semua yang berminat untuk menambah pendapatan dan menjana wang tambahan dengan menjadi "Rakan Niaga" Akademi Bekerja Di Rumah.

Pendaftaran dibuka khusus buat suri/sura rumah yang serius mahu bekerja dari rumah, suri bekerjaya yang mahu memulakan bisnes online secara sambilan atau sepenuh masa.

Pilih mana-mana kelas berikut dan daftar melalui saya:
1. Kelas Asas blog dan penulisan
2. Kelas asas blog, fan page, mula bisnes
3. Kelas Asas Blog dan Penulisan Kreatif.
4. Kelas belajar iklan mudah.my.
5. Kelas asas urus akaun WAHM/SOHO
6. Kelas penulisan ebook pertama.
7. Pendaftaran pengurus online.
8. Tempahan blog bisnes- 3 hari siap 
9. Beriklan dengan kami http://sohodirectory.blogspot.com/
 
Kami di Akademi berkongsi pengalaman, tips membina blog dan juga fanpage, saling memberi motivasi kepada rakan-rakan yang lain dalam pembinaan blog dan juga bisnes. Bloggers di akademi ini bertukar link blog bisnes dan berkongsi pengalaman bisnes. Ini dapat memberi peluang bisnes dan membantu ahli akademi yang baru hendak memulakan bisnes dan  menjana pendapatan dari rumah.
 
Pendaftaran dibuka khusus buat suri/sura rumah yang serius mahu bekerja dari rumah, suri bekerjaya yang mahu memulakan bisnes online secara sambilan atau sepenuh masa.

Bagaimana kelas ini dijalankan?
Kelas berbentuk toturial ini dijalankan sepenuhnya secara online (atas talian). Protege akan diberikan ebook rujukan iaitu ebook belajar asas blog. Protege akan dimasukkan dalam group kelas di facebook. Komunikasi adalah secara one to one (personal coaching) melalui pm di facebook atau group kelas. Nota dan toturial bergambar disediakan di dalam group kelas tersebut.


Jadual kelas adalah fleksibel, ikut masa protege sendiri bila mahu belajar. Pertanyaan dan soalan boleh dilontarkan terus kepada guru online melalui message di facebook. Peserta hanya perlu rajin menyiapkan tugasan yang diberikan dan rajin bertanya dan berhubung dengan guru jika ada soalan yang ingin diajukan.

Tugasan yang diberikan adalah sepenuhnya terus membantu protege menyiapkan blog masing-masing. Dengan ini protege tidak perlu mengambil masa lain lagi untuk menyiapkan semula blog mereka. Protege dan guru online hanya berhubung secara online sahaja. Hanya perlu ada kelengkapan gadget iaitu laptop atau komputer dan talian internet. Malah jika ada telefon canggih juga satu kelebihan kepada protege untuk membuat tugasan terus walau di mana pun mereka berada.
 
Kelas ini di mana?
Uniknya kelas kami secara online sahaja. Boleh mula bila-bila masa sudah sedia.
Saya bekerja tak ada masa?  
Disebabkan tuan/puan tak ada masa, itu sebab kelas ini masanya fleksibel. Iaitu 10 langkah mudah untuk kelas penulisan dan 16 langkah untuk kelas bisnes.
 
Saya tak ada produk. 
Produk kami sediakan. Boleh jadi rakan niaga akademi. Jika sudah ada produk lagi ok.
 
Berapa lama boleh pandai? 
Bukan berapa lama boleh pandai, tetapi berapa cepat tuan/puan boleh siapkan tugasan. Ada pelajar laju ambil masa 10 hari sahaja, ada 3 minggu, ada sebulan dan ada lebih dari itu. Cepat lambat adalah bergantung pada protege sendiri. Cepat siapkan tugasan, maka cepatlah kalian boleh mula menggunakan blog, facebook dan fanpage untuk menjana pendapatan pula.


Apa lagi yang kami dapat? 
Jaringan dan perhubungan sahabat-sahabat lain yang juga dari kalangan surirumah, suri bekerjaya. Boleh berkenalan dan bertukar pandangan. Inilah kumpulan sokongan yang perlu untuk wanita yang bekerja di rumah, untuk mendapatkan semangat, pendapat, bina kenalan baru dan sebagainya. Juga pertukaran antara blog di akademi dapat membantu menarik traffik ke blog.


Kelas ini terbuka kepada semua yang mahu memulakan bisnes secara online, masih tidak tahu cara bagaimana mahu memulakan. Khusus utama untuk suri rumah, suri bekerjaya yang mahu menambah pendapatan secara sambilan atau sepenuh masa. Juga dialu-alukan penyertaan untuk kaum adam.
   
Bagi anda yang berminat dan teringin untuk membina blog anda sendiri dengan cara mudah dan santai, atau mungkin hanya ingin bertanya jangan segan silu. Untuk mula, kita analisa dahulu, pm saya sekarang atau mesej di inbox. Pendaftaran adalah setiap hari.  
 
Pendaftaran dan pembayaran boleh dibuat ke:
Kizeewatty Zainal

Maybank 101245259053
CIMB         7042019768

dan isi borang tempahan di sini


http://kizeewattyzainal.blogspot.com/p/borang-tempahan.html

Untuk sebarang pertanyaan, hubungi saya di:

FB Official :Kizeewatty Zainal 
SMS WHATSAPP PM : Kizee 0192484428 atau tinggalkan komen di bawah.

  Daftar hari ini sebelum yuran semakin meningkat selaras dengan kemasukan peserta yang semakin hari semakin bertambah!!

  

Salam Sayang,

Puan Kizeewatty
Pembantu Kelas Asas Blog dan Rakan Niaga ABDR.
Pasir Gudang Johor  

No comments:

Post a Comment