April 18, 2014

Kenapa Perlu Pilih Energizing Soy Protein Shaklee?

Teks: Kizeewatty Zainal

Assalamualaikum w.b.t

Apabila lapar hari-hari saya amalkan minum minuman protin iaitu Energizing Soy Protein (ESP) dari Shaklee. Ini untuk membina kembali sel-sel dalam badan saya. Almaklum badan sudah meningkat usianya maka kita memerlukan makanan tambahan yang semulajadi untuk menambah apa yang kurang daripada makanan harian kita.

Secara amnya, para ahli gizi mempunyai standard keperluan protin normal per hari dengan menggunakan rumus:

                             Keperluan Protin (gram) = Berat Badan (kilogram) X 8


Maka kita sendiri boleh kira berapa banyak protin yang diperlukan badan. Akan tetapi banyak protin yang kita makan setiapa hari tidak dapat diserap dengan baik oleh badan kita. Salah satu sebabnya adalah kehilangan nutrien dalam makanan itu sendiri. 

Sebagai contoh seekor ikan yang digoreng sudah tidak mempunyai nilai protin kepada badan kita, ini kerana sumber protin ikan tersebut telah terhapus oleh suhu minyak yang tinggi ketika menggoreng. Jadi apa yang tinggal hanyalah minyak, kalori dan kolesterol yang ada pada ikan tersebut. Inilah yang dikatakan pengambilan dan gaya makanan yang tidak sihat. 

Sebab itulah amat disarankan setiap makanan harian kita,  lebih baik dikukus atau dibakar sahaja untuk mengekalkan nutrien makanan dan sekaligus mudah diserap oleh badan kita. Tapi memandangkan keadaan kita yang sibuk dengan urusan kerja dan keluarga, agak mustahil hendak menyediakan bahan makanan berkhasiat kepada keluarga dan diri kita. 

Oleh itu saya sarankan ESP kerana ianya amat mudah disediakan dan boleh dibancuh dengan air kegemaran samada sejuk atau pun suam. Mari kita lihat apa yang menarik tentang ESP shaklee ini.

Kebaikan Energizing Soy Protein Shaklee yang utama:

1. Kekal Muda – Asid Amino membina otot manusia, kuku, rambut, darah, organ, kulit, kelenjar, 50,000 jenis protein, 20,000 jenis enzim dan lain-lain. Pengambilan Energizing Soy Protein Shaklee adalah kunci untuk mengekalkan kulit muda dan otot serta memastikan kita sentiasa bertenaga.

2. Hormon Berasaskan Tumbuhan Semulajadi – kacang soya adalah tumbuhan yang hanya kaya dalam isoflavon yang sama dengan fungsi hormon wanita. Ia membantu dalam mengurangkan paras kolesterol dan mencegah osteoporosis dan penyakit jantung.

3. Memulihkan Fungsi Prostat Lelaki - genistein dalam kacang soya telah membuktikan bahawa ia mempunyai keupayaan untuk menghalang pertumbuhan dan mencegah sel kanser daripada merebak. Ia memusnahkan radikal bebas dalam sel-sel kita sebelum radikal bebas bermutasi DNA sel-sel menjadi sel-sel kanser. Ia juga menjaga rahim dan ovari, kitaran haid dan prostat.

4. Kulit berseri dan anjal – Merangsang regenerasi kulit dan otot, memulihkan kedutan, sebagai anti-penuaan, mengembalikan keserian kulit dan kelembutan-lembutan otot, sekali gus mempercepatkan pemulihan luka danmenghilangkan parut.

5. Pemberi tenaga segera – Membekalkan tenaga segera dan meningkatkan sistem imun, dengan itu ia memulihkan keletihan, migrain, insomnia dan tekanan gejala yang berkaitan seperti kemurungan, kebimbangan, ketakutan, dll.

6. Memulihkan Pigmentasi – Melambatkan proses uban, rambut gugur, masalah keadaan rambut, pigmentasi, freckles.

7. Memperbaiki Memori – Menguatkan ingatan, kecergasan, keupayaan seksual, dan sebagainya.


Kandungan Soya di dalam ESP amat berkhasiat kerana:

1. Menyediakan tenaga berkekalan dan membantu menahan rasa lapar kerana bekalan sumber tenaga yang konsisten.

2. Protein soya membantu mengurangkan kolesterol.

3. Mengandungi lima vitamin B penting, separuh daripada keperluan kalsium harian, dan soya isoflavones.

4. Protein soya bukan-GMO ini dihasilkan di bawah satu Identity Preservation Program (IPP), di mana kacang soya dipantau dan dijaga dengan teliti dari proses menanam hinggalah saat pemprosesannya.
Perbandingan ESP dengan minuman soya yang lain.

Semasa saya menghadiri Bengkel Nutrisi Shaklee, pakar nutrisi ada menyatakan perbandingan dan bagaimana untuk mengetahui protin yang ada dipasaran betul-betul berkualiti.

Kita perlu lihat:
★ 1 bancuhan berapa jumlah protein yang dibekalkan?
★ 1
bancuhan berapa jumlah asid amino yang terkandung?


Serbuk ESP Shaklee merupakan sumber protein soya terbaik yang menyediakan 14 gram protein soya bukan-GMO berkualiti tinggi dengan semua asid amino yang tubuh anda perlukan bagi proses sintesis protein termasuk 9 asid amino penting. 

Asid amino merupakan baja dan blok binaan tubuh badan kita. Kiranya asid amino ini asas untuk segalanya termasuklah pembentukan sel, hormon, saraf, organ dan juga terlibat dalam metabolisme. Berbeza pula protein daripada sumber daging, telur dan tenusu, ESP merupakan minuman yang rendah lemak dan bebas laktosa serta kolesterol.

Rasanya kita sudah tahu apa yang terbaik untuk tubuh badan kita. Saya harap, artikel ini membantu anda mencari minuman protin yang terjamin semulajadi bahan-bahannya, halal dan berkelulusan KKM. 


~Jom pilih ESP Shaklee~


Untuk konsultasi/nasihat percuma dan  harga vitamin Shaklee, jangan segan silu hubungi saya. 

sms: pm: whatsapp ~ 0192484428
Jom Like FB fanpage: Kizee Healthyvita
  
Pembayaran boleh dibuat dan kemudian hubungi saya untuk bukti pembayaran:
Kizeewatty Zainal
Maybank   101245259053
CIMB         7042019768
atau anda boleh membuat pembayaran melalui borang tempahan di bawah:

http://kizeewattyzainal.blogspot.com/p/borang-tempahan.html

Untuk senarai penuh produk dan harga Shaklee sila lihat di Produk dan Harga Shaklee

No comments:

Post a Comment