April 16, 2014

Mencegah Lebih Baik Dari Mengubati

Teks: Kizeewatty Zainal

Assalamualaikum w.b.t

Bismillah.

Dalam kehidupan seharian kita amat memerlukan kenderaan untuk melakukan kerja seharian dan untuk sampai ke sesuatu tempat yang dituju. Dan pastinya kenderaan kita ini memerlukan petrol untuk berfungsi dan bergerak setiap hari. Dan sesekali kenderaan kita ini perlu diservis dan ditukar minyak hitam, brek pad dan lain-lain. Servis kereta ini perlu dilakukan untuk mengelakkam kenderaan kita daripada rosak teruk di kemudian hari.

Begitu jugala kisahnya dengan badan kita. Sesungguhnya Allah yang Maha Bijaksana mencipta manusia dengan sistem detoks dan pembuangan yang bijak. Segala toksin dan bahan yang tidak diperlukan akan dibuang terus dari terpendam dalam organ tubuh badan manusia. Akan tetapi, disebabkan gaya hidup dan pemakanan yang kurang sihat diamalkan masyarakat pada zaman kini, maka sesetengah toksin tidak dapat dibuang sepenuhnya.

Apa itu Detoksifikasi?
Proses pembuangan racun dari dalam tubuh. Proses ini sangat positif kerana membantu tubuh melakukan proses pembersihan diri secara alami. Akan muncul tanda-tanda tertentu sebagai akibat pembersihan racun dan toksin dalam jumlah besar. 

Apakah Detoksifikasi ada pada setiap orang?
Tidak semua orang mengalami tanda dari detoksifikasi. Badan manusia melakukan detok pada bila-bila masa sahaja tetapi kebanyakan waktu detok adalah ketika waktu malam iaitu ketika tidur. Jadi kepada anda yang suka berjaga malam, anda sebenarnya telah mengganggu proses detok terutamanya detok oleh hati. Maka pengambilan supplemen adalah sangat penting.

Setiap orang mempunyai metabolisme yang berbeza, maka tanda yang muncul dalam proses detoksifikasi setiap orang juga berbeza. Perbezaan ini sangat tergantung pada kepekatan racun  atau toksin dalam tubuh dan kepekaan tubuh pada perubahan.

Tanda-tanda Detoksifikasi:
  1. Sakit kepala (bagi mereka yang sering minum kopi, teh mahupun rokok).
  2. Mual, kembung, sembelit atau sering buang air besar dan cirit birit. 
  3. Demam ringan.
  4. Ngilu dan sengal pada otot dan sendi. 
  5. Gangguan pada kulit gatal dan ruam merah. 
  6. Gangguan emosi (cemas dan gelisah). Gejala ini disebabkan menurunnya gula dalam darah -sifatnya hanya sementara. 
  7. kesejukan. Suhu tubuh akan menurun kerana tenaga yang digunakan untuk menghangatkan badan digunakan untuk proses detoksifikasi. 
  8. Perubahan warna air kencing menjadi lebih pekat. Menandakan tubuh mula mengeluarkan toksin.
  Bagaimana menghilangkan tanda-tanda detoksifikasi ?
Minum air masak yang banyak, 3 liter setiap hari selama detoksifikasi selama proses detoksifikasi berlangsung. Minum air masak mampu menghalang selera makan, melancarkan fungsi ginjal, mengurangkan sembelit. Air juga merupakan pemangkin proses metabolisma lemak menjadi tenaga. Jika kurang minum air putih, berat badan tidak turun kerana metabolisma lemak terganggu.

Bila kita merasa lapar, belum tentu kekurangan makanan, kemungkinan kurang minum air putih. Minumlah, rasa lapar kita akan hilang. Ginjal bekerja membuang sampah dan racun dalam tubuh kita. Terutama selama penurunan berat badan, tubuh mempunyai lebih banyak sampah yaitu lemak sudah dibakar yang harus dibuang. Makin banyak minum air putih, kerja ginjal makin ringan dan makin cepat kita akan turun berat badan.

Kalau kita banyak minum air putih, maka akan melancarkan pencernaan dan buang air besar.
 Detoksifikasi perlu untuk:
  1. Mencegah penyakit
  2. Merehatkan organ tubuh
  3. Membersihkan bahagian dalam tubuh
  4. Membersihkan jerawat
  5. Memperlambat proses penuaan
  6. Meningkatkan fleksibiliti tubuh
  7. Meningkatkan fertiliti (kesuburan)
Secara ringkasnya DETOX boleh dilakukan melalui pelbagai cara iaitu :
  1. Puasa 
  2. Berpeluh 
  3. Berbekam 
  4. Penyahtinjaan- buang air besar dan kecil

Shaklee menawarkan beberapa produk yang membantu proses detox berjalan dengan lancar, mudah dan selamat.

ALFALFA 
DETOK seluruh badan. Saya suka menganggap Alfalfa ini sebagai lori sampah yang akan mengutip segala toksin dari setiap ceruk dalam badan. Alfalfa mampu menurunkan paras keasidan dalam tubuh, menyerap segala lemak dan kolestrol serta toksin yang tidak diperlukan, membantu sistem penghadaman dan banyak lagi kelebihan yang lain.

HERBALAX 
DETOK usus / kolon. Ramai orang tahu usus / kolon yang kotor ialah punca kepada pelbagai penyakit. Jadi Herbalax sangat membantu membersihkan dan membuang  mendapan atau juga dikenali sebagai plak mukoid yang terdapat di dalam usus. Selain itu, Herbalax membantu mengurangkan perut buncit, membetulkan sistem penghadaman, menyelesaikan masalah sembelit dan tidak lawas.

GARLIC 
DETOK  darah. Dengan pemakanan kita sekarang, detox darah adalah sangat penting supaya logam berat dapat dikeluarkan kerana garlic mempunyai bahan penting yang membolehkan logam keluar. Garlic juga membantu memperbaiki sistem penghadaman kita dan juga meningkatkan system imunisasi dalam badan

DTX 
DETOK hati. Hati merupakan organ manusia yang paling banyak melakukan kerja detox. Segala yang masuk ke dalam badan kita akan dineutralkan oleh hati. Oleh itu, penjgaan hati adalah sangat penting. DTX membantu  mengekalkan aliran hempedu, membina semula sel-sel hati, meningkatkan penghasilan enzim untuk proses detox hati, melindungi hati dari toksin dan merawat masalah hati.

Ramai orang tidak sedar kepentingan untuk detok (buang toksin daripada badan) sedangkan detok ialah rutin manusia paling wajib untuk diamalkan. Bila terlalu banyak toksin dalam badan, bukan setakat jerawat kerap keluar, tapi badan pun cepat letih, masalah penghadaman, kegemukan dan kita nampak lebih tua daripada umur yang sebenar. Yang lebih menakutkan, ia mampu mengundang pelbagai penyakit kronik.

Jika kita menjaga badan kita daripada awal, Insya Allah kita sebenarnya dalam usaha untuk mengelakkan daripada mengeluarkan kos yang lebih besar bagi ‘memperbaiki’  badan kita yang telah rosak.

Jadi hargailah badan kita, lakukan sekerap yang boleh proses detox supaya badan kita dapat digunakan untuk jangkamasa yang panjang. 

~Detok yang paling mujarab adalah dengan berpuasa dan mengambil makanan berpada-pada seperti yang diamalkan Rasulullah s.a.w.~

Bagi anda yang berminat atau mungkin hanya ingin bertanya tentang produk Shaklee di atas, jangan segan silu, pm saya sekarang atau tinggalkan komen di bawah
 
sms: pm: whatsapp ~ Kizee 0192484428
email: kizeewattyzainal@gmail.com
FB Official :Kizeewatty Zainal 
FB fanpage:Kizee Healthyvita


Pembayaran boleh dibuat dan sms/whatsapp saya untuk bukti transaksi pembayaran.
Kizeewatty Zainal
Maybank   101245259053
CIMB           7042019768


atau isi borang tempahan di sini

http://kizeewattyzainal.blogspot.com/p/borang-tempahan.html



Salam Sayang,

Puan Kizeewatty
Shaklee Independant Distributor
Pasir Gudang Johor

No comments:

Post a Comment