April 26, 2014

Amalan Sunnah Ketika Menghadiri Majlis

Teks: Kizeewatty Zainal

Assalamualaikum w.b.t

Bismillah.


Dalam sebuah kehidupan manusia setiap hari pasti tidak terlepas daripada menghadiri sesebuah majlis. Walaupun seseorang itu dikatakan mempunyai perwatakan 'kera sumbang', jarang bertandang atau bergaul di dalam sesuatu majlis, pastinya si dia ada berkomunikasi dengan kawan-kawan rapat dan ahli keluarga. 

Berborak atau berkomunikasi sesama kawan dan ahli keluarga juga dikategorikan sebagai sebuah majlis, dan di majlis sebeginilah kita digalakkan menjaga tatatertib agar tidak cenderung melakukan dosa waima sekecil zarah sekalipun.

Ketika menghadiri majlis yang kecil mahupun besar, kita digalakkan membaca kafarah majlis, ia bermaksud memperbaharui taubat dan istighfar kepada Allah dan memperbaharui ikrar kepada Allah dengan mentauhidkanNya daripada segi rububiyah dan uluhiyahNya, pada nama-nama dan sifat-sifatNya, tiada Tuhan melainkan Dia ketika menyebut,


"Aku bersaksi tiada Tuhan melainkan Allah"

Dengan mengamalkan sunnah-sunnah ini kita sentiasa berada dalam keadaan mentauhidkan Allah swt dan mensucikannNya dari segala sesuatu yang tidak layak bagi Allah dan kita sentiasa berada dalam keadaan bertaubat dan beristighfar kepada Allah sepanjang hari dan malam.

Perjumpaan atau majlis kecil (gambar carian google)

Kelebihan besar mengamalkan sunnah rasulullah s.a.w ini adalah Allah akan menghapuskan dosa yang kita lakukan ketika berada di dalam majlis tersebut.

Wallahu a'lam


No comments:

Post a Comment