July 31, 2013

Khasiat Beras Makanan Ruji Rakyat Malaysia

Teks: Kizeewatty Zainal

Assalamualaikum w.b.t

Bulan Ramadhan ini hari-hari saya wajib berbuka dengan nasi. Ini sememangnya makanan ruji bagi saya dan keluarga. Nasi kegemaran saya sudah semestinya nasi goreng dan nasi ayam. Teringat zaman kecil-kecil dulu, nasi goreng air tangan mak yang paling sedap, walaupun nasi goreng itu kosong semata-mata.



Tetapi bagi mereka yang menjaga berat badan dan tidak kurang juga bagi mereka yang mengidapi diabetes, beras merupakan makanan terlarang bagi mereka. Ini kerana beras terlalu kaya dengan karbohidrat. Di zaman Rasulullah beras sebenarnya adalah makanan yang paling berkhasiat setelah gandum. Beras amat berkhasiat kerana memadatkan isi rongga usus serta melapisi dan menguatkan perut. Beras mengandungi nutrisi, menyuburkan tubuh, menambah pengeluaran sperma dan membersihkan pigmen tubuh.

Kebanyakan beras yang ada di Malaysia ini merupakan beras putih berkanji yang kurang mineral, vitamin dan zat yang paling diperlukan dalam diet seharian. Disebabkan beras putih ini lebih murah dari beras-beras yang berkhasiat lain seperti beras perang, ramai rakyat Malaysia lebih senang memilih beras putih yang senang didapati di mana-mana sahaja.

Apa bezanya beras putih yang kita makan hari-hari ini dengan beras perang? Beras perang adalah beras yang tidak dikisar atau separuh dikisar,sejenis biji-bijian semula jadi lengkap. Ia mempunyai perisa sedikit berkacang, adalah lebih kenyal dan lebih berkhasiat daripada beras putih, dan menjadi tengik lebih cepat. Beras perang dan beras putih mempunyai jumlah kalori, karbohidrat, dan protein yang sama. Perbezaan utama di antara dua bentuk beras terletak dalam pemprosesan dan kandungan zatnya.

Beras perang dihasilkan apabila hanya lapis terluar benih beras (kulit padi) dialihkan. Untuk menghasilkan beras putih, lapis-lapis berikutnya di bawah lapis kulit padi (sekam dan germ) dialihkan, meninggalkan kebanyakannya endosperm yang berkanji.

Beberapa vitamin dan dietary minerals hilang dalam pengalihan ini dan oleh itu proses pengilatan. Sebahagian dari zat makanan yang hilang ini, seperti Vitamin B1, Vitamin B3, dan besi kadang-kadang ditambahkan semula ke dalam beras putih untuk membuatnya "kaya", oleh kerana para pembekal makanan di AS perlu melakukan mengikut Food and Drug Administration (FDA). 

Satu mineral tidak ditambahkan semula pada beras putih adalah magnesium; satu cawan (195 gram) beras perang benih panjang masak mengandungi 84 mg magnesium sementara satu cawan beras putih mengandungi 19 mg. Apabila lapis sekam dialihkan untuk membuat beras putih, minyak pada sekam juga dialihkan. Minyak sekam beras dapat bantu mengurangkan kolestoral LDL.
 
Di kalangan sumber utama lain pemakanan berkhasiat hilang adalahse jumlah kecil asid lemak dan fiber. Selain dari mempunyai nilai berkhasiat yang lebih banyak, beras perang juga dikatakan kurang memberikan sembelit daripada beras putih.

Oleh itu apa kata kita bertukar kepada pemakanan yang lebih berkhasiat. Mungkin kita boleh selang selikan, sekali sekala beras yang sedia ada di makan di rumah dengan beras perang, beras kukus dan basmathi. Jalani kehidupan yang sihat untuk diri dan keluarga anda.

2 comments:

  1. JOM minum ORYGOLD. Minuman kesihatan yang terlebih bagus! Dibuat dari beras perang cambah.

    Untuk lihat testimoni produk, klik>> http://orygolddrink.com/testimoni/

    ORYGOLD sesuai untuk semua peringkat umur, lelaki & perempuan.

    ReplyDelete
  2. Kepada pembaca yang ingin dapatkan produk berasaskan beras perang, kami ingin syorkan produk minuman ORYGOLD.

    Produk bumiputra kajian UPM. Minuman ORYGOLD sesuai untuk semua peringkat umur, lelaki & perempuan.

    Untuk lihat testimoni produk, klik/copy & paste ke search browser>> http://orygolddrink.com/testimoni/

    ReplyDelete