April 11, 2015

Beristighfar dan Bertaubat

Assalamualaikum wbt

فَيَوْمَئِذٍ لَا يُعَذِّبُ عَذَابَهُ أَحَدٌ * وَلَا يُوثِقُ وَثَاقَهُ أَحَدٌ

"Maka pada hari itu tiada sesiapapun yang dapat menyeksa seperti azab (yang ditimpakan oleh) Allah.Dan tiada sesiapapun yang dapat mengikat serta membelenggu seperti ikatan dan belengguNya"[Surah al-Fajr 25-26]

#Sepedih mana pun kesakitan dan kesengsaraan yg pernah kita rasakan di dunia, ia terlalu kecil dan sedikit jika dibandingkan kepedihan dan kesakitan yg dirasai oleh ahli neraka di Neraka.

#Di sebut dlm sebuah hadis:

"Api neraka dinyalakan selama 1000 tahun sehingga berwarna merah. Kemudian dinyalakan 1000 tahun berikutnya sehingga berwarna putih. Dan dinyalakan 1000 tahun berikutnya sehingga berwarna hitam. Maka api neraka berwarna hitam legam" (HR at-Tirmizi. Sifat Jahannam)

#Diceritakan dlm sunan at-Tirmizi:

"Wajah mereka dibakar dgn api, maka bibir bahagian atas mereka menjulur hingga ke lehernya dan bibir bahagian bawah mereka menjulur hingga menyentuh tali pusatnya" (Hadis hasan sahih gharib)

#Sesiapa yg balik mengadap Allah dgn membawa dosa maka ini azabnya:

يَوْمَ يُسْحَبُونَ فِي النَّارِ عَلَىٰ وُجُوهِهِمْ ذُوقُوا مَسَّ سَقَرَ

"Semasa mereka diseret di dalam Neraka (dengan tertiarap) atas muka mereka, (serta dikatakan kepada mereka): Rasalah kamu bakaran api Neraka"[Surah al-Qamar 48]

#Antara seksaan yg disebut oleh Allah swt kpd orang yg ringan timbangan amal baiknya ialah:

تَلْفَحُ وُجُوهَهُمُ النَّارُ وَهُمْ فِيهَا كَالِحُونَ

"Api neraka itu membakar muka mereka, dan tinggalah mereka di situ dengan muka yang hodoh cacat"[Surah al-Mukminun 104]

#Ibnu Abid Dunya meriwayatkan drp Abdullah bin Amr: "Andai seorang ahli neraka dikeluarkan ke dunia pd saat ini, nescaya penduduk dunia akan mati krn kehodohan rupa dan bau busuknya".

*Sahabat Nabi ini lalu menangis teresak-esak

Wallahu a'lam

No comments:

Post a Comment