July 22, 2015

Tempat Simpan Emas

Teks: Kizeewatty Zainal

Assalamualaikum wbt.

💡Masa saya mula-mula beli emas dulu pernah saya terfikir di manakah tempat yang sesuai untuk saya simpan emas ni dengan selamat saya membelinya?

Takkan nak simpan kat rumah pula kan? Nanti kalau orang curi macam mana? Adakah anda juga berfikiran begitu?
💡Setelah banyak saya menghadiri seminar, bertanya kepada otai-otai emas dan membaca beberapa artikel tentang pelaburan / simpanan emas ni, dengan selambanya saya simpan sahaja emas tu di rumah.

Nak tahu Kenapa?

📚Emas itu tidak jauh berbeza dengan barang kemas, jika barang kemas boleh disimpan di rumah, mengapa tidak emas tersebut? Kaedah penyimpanan emas itu, sama sahaja seperti kaedah penyimpanan barang kemas.

Pencuri kalau nak mencuri, bukan sebab dia tahu rumah kita ada emas atau sebab kita ada beli emas. Pencuri masuk rumah selalunya sebab rumah itu kosong atau rumah tu nampak macam sebuah rumah orang yang sangat kaya yang kurang kawalan sekuritinya.

📚Namun begitu, jika anda memang sangat-sangat tidak selesa emas anda itu di simpan di rumah, mungkin sebab takut hilang ke, takut di curi ke, takut terlupa letak dimana, takut rumah terbakar (tapi emas takkan terbakar) @ sebagainya. Anda boleh menyimpankan emas anda itu di kotak keselamatan iaitu "safe deposit box" yang disediakan oleh pihak bank. Jika setakat 1 dinar emas @ 10gram Gold Bar sahaja.

Tidak perlulah simpan sampai di safe deposit, lainlah kalau anda ada berkilo-kilo emas memang sesuai la simpan di safe deposit.

📥Di Maybank (cawangan tertentu), yurannya sekitar RM80-RM200 setahun, bergantung pada saiz kotak.
📥Di Public bank, kos sewaannya pula sekitar RM150-RM430 setahun.
📥Di CIMB Bank, kos sewaannya pula sekitar RM100-RM360 setahun.

*Terdapat beberapa syarat yang pihak bank tetapkan jika ingin menyewa safe deposit box mereka, antaranya 
1. Anda mempunyai akaun simpanan di bank tersebut
2. 2 Unit Kunci diserah kepada anda dimana pihak bank tidak memegang langsung kunci tersebut, sekiranya kunci hilang maka duit deposit akan diambil oleh pihak bank.
3. Anda hanya boleh membuka peti pada waktu operasi bank sahaja.
4. Nilai perlindungan insuran selalunya hanya sehingga RM10 ribu sahaja.

Jadi, terpulang kepada anda, mahu simpan sendiri atau simpan di bank?

Pada saya, setakat emas kecil seperti 1 dinar emas 40 keping ke, anda boleh fikirkan secara kreatif tempat yang sesuai untuk simpannya. Andai 1 kilo pn kita simpan kat rumah xde org tau kalau kita xbg tau org.

Seperti masukkan dalam bekas susu Ducth Lady ke, lepas tu simpan dalam peti ais, hahaha..tu baru satu port. Tidak pun simpan dalam bekas rempah-rempah kat dapur anda. Dalam tong beras ke..pencuri xpecah rumah untuk curi beras..Ha bagaimana? 

Anda boleh fikirkan secara kreatif.

📝Diharapkan info ini dapat memberikan sedikit manfaat kepada anda. Cuba anda fikirkan, ramai orang takut beli emas sebab masalah bagaimana nak simpan emas ni, padahal emas 1 kilo boleh simpan dalam tupperware je tp ramai orang simpan wang fiat berkeping-keping di rumah tak takut pula. Fikir-fikirkan.

Take note yer kawan2.
*🏃🏻💨Jom simpan emas serendah 0.5 gram.*

Harga Emas Powergold sila klik link di bawah:


Whatsapp saya jika anda ingin tahu bagaimana cara untuk mendapatkan emas
 serendah 1 gram.

Kizeewatty
019 248 4428
Stokis Powergold Pasir Gudang

1gram 1bulan 1 keluarga 1kekayaan



No comments:

Post a Comment