September 20, 2015

7 MAKANAN YANG BERBAHAYA JIKA DIPANASKAN SEMULA

Teks: Kizeewatty Zainal

Sumber: ohmy-gummy

Assalamualaikum w.b.t

Apa yang akan anda lakukan apabila anda mempunyai baki makanan? 

Kami percaya, kemungkinan besar majoriti anda akan menyimpannya dalam peti sejuk sebelum memanaskan semula sisa makanan tersebut dan cuba untuk menikmatinya buat kali kedua. Bagi kebanyakan kes-kes ini akan dianggap diterima. Walau bagaimanapun, tahukah anda terdapat makanan tertentu yang menimbulkan risiko kepada kesihatan anda sebaik sahaja mereka telah dipanaskan semula?

Perkara yang mengejutkan adalah bahawa tidak ramai yang akan mempertimbangkan mana-mana makanan ini mungkin menjadi berbahaya. Fakta sebenar tentang perkara ini ialah bahawa ada makanan tertentu yang tidak mempunyai nilai berkhasiat yang sama selepas dipanaskan semula!

Di sini adalah senarai 7 makanan popular yang anda TIDAK boleh dipanaskan semula dan nikmati lagi buat kali kedua.

1. Sayuran bit (Beets)
 Sayur-sayuran ini juga mengandungi nitrat, yang sangat baik untuk anda. Walau bagaimanapun, sayur-sayuran ini bukan untuk memudaratkan jika dipanaskan, tetapi ia adalah makanan yang tidak perlu dipanaskan semula.

2. Ayam
Makan ayam selepas sehari atau lebih adalah sama bahaya seperti memakan cendawan. Komposisi protein akan berubah, yang mana akan sering menyebabkan masalah penghadaman. Malah, ayam mengandungi protein lebih daripada daging merah. Adalah lebih baik untuk makan ayam sejuk, tetapi jika anda rasa ia adalah perlu untuk memanaskan ayam, pastikan anda melakukannya dalam tempoh yang panjang dalam suhu yang rendah.

3. Kentang
Sayur-sayuran ini adalah benar-benar sangat baik untuk anda. Ia mengandungi banyak nilai pemakanan. Walau bagaimanapun, sebaik sahaja anda membiarkan kentang semalaman, ia berpotensi untuk kehilangan nilai nutrien mereka, dan juga boleh menjadi sangat toksik untuk sistem badan anda.

4. Cendawan
Sekarang anda mungkin pernah mendengar beberapa khabar angin mengenai cendawan selama ini. Mereka sebenarnya makanan yang paling terkenal yang tidak boleh dipanaskan semula. Cendawan sepatutnya dimakan selepas persediaan. Jika anda rasa perlu untuk makan mereka pada hari berikutnya pastikan anda makan mereka dalam keadaan sejuk. Komposisi protein mereka akan berubah selepas disimpan. Mereka juga boleh menyebabkan masalah kesihatan termasuk isu-isu pencernaan.

5. Bayam
Pemanasan semula bayam adalah sangat berbahaya. Bayam mengandungi peratusan yang tinggi nitrat, tetapi apabila anda memanaskan semula bayam anda benar-benar menjadikan mereka nitrit yang mana ia juga carcinogenetic kepada badan. Bayam adalah baik untuk dimakan terus selepas persediaan.

6. Telur
Ini adalah makanan yang berisiko tinggi untuk dipanaskan semula kerana ia boleh menjadi toksik jika terdedah kepada suhu tinggi. Walau bagaimanapun, ini tidak berlaku kepada makanan di mana telur yang terlibat sepanjang proses penyediaan. Anda terutamanya mesti menjauhkan diri daripada pemanasan semula telur rebus atau telur hancur.

7. Saderi
Sayur-sayuran ini banyak digunakan untuk sup, suatu fakta yang pasti diakui ramai. Namun, seperti perkara lain dalam senarai ini saderi mengandungi nitrat, tetapi jika anda memanaskan semula sup anda perlu mengambil keluar saderi, kerana ia tidak baik untuk dipanaskan semula sama seperti lobak merah. Ini hanya pemahaman umum berkaitan dengan sayur-sayuran ini.
Jadi lain kali jika anda berfikir ingin membuang beberapa sisa makanan dalam ketuhar gelombang mikro atau ketuhar, fikirkan juga apakah makanan yang anda ingin panaskan semula. Jika makanan anda terdiri daripada mana-mana makanan ini, anda perlu pastikan menimbang semula keputusan anda. Tetapi jika anda berdegil juga untuk memanaskan semula makanan yang tidak digalakkan, fikirlah tentang risiko kesihatan yang berkaitan.

Sharing is Caring

Puan Kizeewatty 
#PengedarShaklee
#PasirGudang

No comments:

Post a Comment