September 23, 2015

Kunci Mendapatkan Syurga di Dunia & Akhirat

Assalamualaikum wbt

Kunci Mendapatkan Syurga di Dunia & Akhirat

Antara perkara yang tidak mampu ditanggung oleh kita adlh perkara yg bkaitan dgn rezeki. Kita semua pasti akan terfitnah dengan rezeki. Namun keimanan yg akan menyelamatkan orang beriman daripada fitnah harta.

Ujian harta itu sebagai suatu teguran daripada Allah dalam membina keyakinan padaNya serta menunjukkan kasih sayang Allah. Beruntunglah orang beriman yang memahami teguran dari Allah.

Orang fasiq pula bilamana diuji dengan rezeki yang sedikit, maka mereka menjadi tidak tentu arah. Mereka mendakwa Allah tidak mempedulikan mereka walhal merekalah yang sebenarnya cuai dalam melaksanakan tanggungjawab harta mereka.

Allah menyebut 4 sifat orang fasiq yang mencuaikan tangunggjawab hartanya iaitu

1. Tidak mempedulikan anak yatim.
2. Tidak mempedulikan faqir miskin.
3. Makan harta pusaka dengan cara yg tamak.
4. Terlalu cintakan harta sehingga menangguhkan amal kebaikan serta tidak mempedulikan rezeki dari sumber halal atau haram.

Rezeki yg kurang bpunca dr mslh pd diri kita sendiri. Rezeki kita disekat kerana kita gagal mematuhi perintahNya. Malah Allah akan menarik keberkatan rezeki kita. 

Allah merasakan kita sedikit azab di dunia sblm Allah menimpakan azab yg besar di akhirat kelak. Sedikit azab di dunia pun kita sudah cukup tkesan, apatah lg juka azab berupa api neraka di akhirat kelak.

Sesiapa yg sudah mpunyai kekayaan @ mpunyai kekayaan yg dicita2kan, maka hendaklah ia bfikir utk bsedekah sblm ia bfikir utk mbelanjakan harta tsebut.

Kita hendak kaya utk apa?
Kalau sekadar utk memenuhi hawa nafsu serta mgembirkan hati kita, ia bknlah sbb mutlak kita mjadi gembira di dunia ini.

Jika kita bcita2 utk mjadi kaya, maka bniatlah utk bsedekah. Harta sedekah adlh harta kita yg sbnr di akhirat kelak. Harta di tgn kita bknlah milik mutlak kita melainkan kita bsedekah. Inilah kegembiraan sbnr org2 beriman apabila melihat ganjaran sedekahnya di dunia dahulu.

Sifat kedekut sbnrnya akan mbinasakan diri kita. Ia akan mbawa kpd kekufuran. Kita mula bkira2 dgn Allah lalu kita mjadi sombong. Walhal sedekah adlh utk mbuang sifat sombong.

Fitnah harta sbnrnya utk myucikan sifat2 buruk dlm diri kita. Harta itu bsifat panas. Kita akan cenderung utk mbelanjakan harta ke jalan yg tdk benar. Org yg beruntung di dunia & akhirat adlh org yg mbelanjakan hartanya ke jalan Allah.

Zaman skrg komitmen harta mjadi lbh tinggi. Maka ia menambahkan beban serta komitmen kita dlm mcari harta. Lalu ramai yg terleka & tlalai dlm mcari harta sehingga sanggup mgadaikan agamanya. Harta mjadi ujian terakhir bg umat Islam yakni dgn kedatangan Dajjal.

Anak2 Dajjal tlh muncul pd zaman skrg. Harta2 berada pd tgn org2 fasiq. Mereka mbelanjakan harta ke jalan2 maksiat utk merosakkan akhlak manusia & agama Allah. Mereka mgadakan pelbagai konsert, rncgn hiburan dll. Mereka myekat program2 agama pd waktu2 perdana.

Ada 2 golongan wujud ketika di uji oleh Allah dgn harta iaitu
1. Melihat sbg teguran dr Allah lalu mereka berasa insaf.
2. Melihat ia sbg fenomena biasa lalu Allah dtgkan azab sbg balasan.

Kdg2 keberkatan rezeki kita bpunca drpd golongan2 yg lemah spt org miskin, OKU, isteri & anak, ibubapa dll. Jgn memandang hina kpd golongan ini. Mereka bkn utk dihina tetapi utk kita muliakan.

Kestabilan ekonomi wujud apabila adanya golongan
1. Ulama yg amanah dgn ilmunya.
2. Pemimpin yg adil.
3. Peniaga yg jujur.
4. Pakar yg sering menasihati.
5. Ahli ibadat.

Wallahu a'lam

No comments:

Post a Comment