March 22, 2016

Bagaimana Mengenalpasti Emas Palsu?

Assalamualaikum wbt

Terdapat pelbagai cara untuk membezakan emas palsu. Saya telah menggariskan beberapa cara untuk mengenalpasti emas palsu.

😊Ujian Harga:

Ujian emas sebenar adalah dengan melakukan kajian pasaran harga emas. Jika item emas yang anda telah jauh lebih murah, yang mungkin menjadi tanda untuk menyiasat lebih lanjut.

😊Ujian Visual:

Ini boleh menjadi tidak benar tetapi tidak ada cara untuk mengiktiraf emas sebenar tanpa ujian visual. Persoalannya adalah

"Bagaimana emas sebenar kelihatan?" 

Pertama sekali, cari beberapa tanda. Tiap-tiap emas tulen mempunyai tanda yang menunjukkan nilai karat. Ia biasanya terdiri daripada 14k, 18k, 22k dan 24k. Sistem karat digunakan untuk menyatakan peratusan emas tulen dalam ruang. Semakin tinggi nilai karat, lebih tinggi peratusan emas. Ini bermakna 24k itu adalah emas tulen, 18k ialah kira-kira 75% emas, 14k emas kira-kira 59% manakala 10k emas kira- kira 42%. 

Kadang-kala seseorang itu boleh melihat tanda GP atau EP di sebelah. Ini
bermakna bahawa item bersalut dengan emas. Ia hanya ditutup dengan emas. Ini bukan emas sebenar kerana penyaduran emas hanya boleh menjadi satu lapisan yang sangat nipis.

Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa emas boleh datang dalam warna-warna yang berbeza apabila ia bercampur dengan sebatian yang berbeza. Sebagai contoh, emas putih yang dihasilkan apabila nikel bercampur dengan emas; Palladium yang digunakan untuk mencipta emas putih bagi orang-orang yang alah kepada nikel; emas hijau apabila perak dicampur dengan emas dan merah jambu untuk emas merah apabila kuantiti yang berbeza tembaga bercampur dengan emas. 

Emas sebenar mempunyai peratusan kemilau tetapi tidak perlu sangat berkilat. Apabila barang kemas emas adalah sangat berkilat, ia bukan emas sebenar.

😊Ujian Asid:

Reaksi item untuk asid nitrik atau asid hidroklorik akan membantu untuk
menentukan sama ada ia benar-benar asli atau tidak. Emas sebenar tidak terjejas atau tidak membentuk tindak balas dengan asid nitrik atau asid hidroklorik. Kebanyakan logam yang biasanya digambarkan sebagai emas apabila diuji dalam bentuk asid hidroklorik reaksi manakala emas sebenar tidak, itulah sebabnya ini telah ditubuhkan sebagai ujian sebenar untuk emas.

😊Tukang emas bereputasi:

 Ia sentiasa dinasihatkan untuk membeli emas daripada tukang emas yang mempunyai reputasi baik kerana anda sentiasa boleh membuat ujian, periksa tanda-tanda dan mendapat beberapa nasihat yang baik tentang produk .

😊Perubahan warna:

Emas palsu, apabila dipakai sama ada boleh menyebabkan perubahan
warna kulit atau perubahan warna perhiasan itu sendiri. Ramai orang menggunakan kaedah ini sebagai cara yang paling mudah untuk mengetahui emas sebenar. Dan bagi orang- orang yang mempunyai jaminan, mereka hanya kembali apabila mendapatinya ia palsu.

😊Karat:

Emas palsu dalam suhu lembab akan menjadi karat, dan juga dari masa ke masa manakala emas sebenar tidak.

😊Gigit emas:

Emas lembut dan apabila digigit meninggalkan tanda kecil. Emas palsu adalah
sangat kuat dan apabila digigit tidak meninggalkan tanda.

😊Berat:

Emas mempunyai jumlah baik ketumpatan. Letakkan ia di dalam air dan lihat
kuantiti air disesarkan. Ketumpatan yang lebih ia, maka ia adalah emas.

Jangan terlalu negatif dengan emas kerana ANDA bakal meninggalkan waris dengan RM yang kian susut nilai.😰


Whatsapp saya jika anda ingin tahu bagaimana cara untuk mendapatkan emas serendah 1 gram

Kizeewatty Zainal
0192484428
#StokisPowerGold #PasirGudang
#EmasSimpananTerbaik #EmasKalisInflasi

No comments:

Post a Comment