February 14, 2014

Makanan Sunnah - Khasiat Mentega

Teks: Kizeewatty Zainal

Assalamualaikum w.b.t

Apa yang anda selalu gunakan di dalam masakan anda di rumah, mentega atau marjerin? Nak tahu yang mana lebih baik untuk kesihatan anda dan keluarga anda. Jom baca di entri saya.

Mentega dan margarin merupakan sumber lemak dan vitamin, kandungannya pun hampir sama. Mentega diperbuat daripada produk tenusu  dan mengandungi kolesterol.  Sedangkan margarin, diperbuat daripada minyak sayur yang diolah secara khusus agar menjadi padat. 

Kerana diperbuat daripada minyak sayur, margarin tidak mengandungi kolesterol namun mengandungi lemak trans yang kurang baik untuk kesihatan. Oleh itu, menggunakan mentega dalam masakan adalah lebih baik jika nak dibandingkan dengan margarin. 

Abu Daud meriwayatkan dalam Sunannya dari dua anak Busr As Sulamayyin yang berkata, "Rasulullah s.a.w datang pada kami dan kami menghidangkan beliau mentega dan beberapa biji kurma masak, kerana biasanya baginda suka makan mentega dan kurma masak."


Antara kebaikan, khasiat dan manfaat mentega

Penenang 
Mentega mengandungi selenium yang mampu menenangkan saraf Anda. Jika Anda sedang stress cuba  makan makanan yang kaya mentega. Pasti anda akan ceria kembali kerana terasa gembira dapat makan makanan yang wangi dan sedap.

Baik untuk Kelenjar Tiroid dan Bengkak
Mentega kaya vitamin A untuk menjaga kelenjar tiroid yang berfungsi membantu tubuh membakar tenaga dan menghasilkan protein. Mentega membuang bengkak yang muncul berhampiran telinga dan saluran kencing. Jika digunakan tanpa campuran, mentega boleh menyembuhkan ulser mulut dan radang yang menyerang kanak-kanak dan wanita. 

Jika dijilat, mentega menyembuhkan batuk darah dan mematangkan bengkak paru-paru. Mentega mampu merehatkan perut, saraf dan bengkak yang teruk yang kerap berlaku pada pundi hempedu dan juga kerongkong, serta membuang kekeringan dalam tubuh.

Perkembangan Otak Anak
Lemak dan kolesterol yang sihat amat diperlukan untuk perkembangan otak anak. Maka dari itu, anak-anak memerlukan nutrisi dari mentega atau produk susu semasa pembesarannya.

Sumber Tenaga
Mentega merupakan sumber tenaga yang amat diperlukan oleh badan manusia.

Sebagai Antioksidan
Mentega mengandungi antioksidan sebagai perlindungan terhadap kanser dan tumor. Mentega juga melindungi tubuh kita dari radikal bebas, juga untuk sebagai makanan untuk melambatkan penuaan kulit.

Baik Untuk Kulit
Jika diamalkan pemakanan mentega secara konsisten, ia mampu menjadikan kulit lebih lembut dan salah satu pelembab semulajadi terbaik.

Mengatasi Masalah Tidur
Amalkan makan mentega dengan lebih banyak jika anda seorang yang sering terjaga di waktu malam. Mentega mengandungi selenium yang mampu menenangkan saraf tegang, sehingga tidur anda lebih nyenyak.

Kesuburan
Mentega mampu merangsang hormon manusia maka ia membantu meningkatkan kesuburan pasangan suami dan isteri kerana mampu eningkatkan suhu tubuh dan merangsang hormon seks yang membantu kesuburan.

Menyembuhkan Luka
Mentega sangat efektif untuk infeksi dan menyembuhkan luka. Amat sesuai untuk ibu yang melahirkan atau orang yang baru selesai menjalani pembedahan. Ini kerana mentega amat mudah diserap oleh tubuh. Jika disapu pada tempat gigi kanak-kanak, mentega boleh membantu tumbuhnya gigi di samping mengurangkan sakit akibat tumbuhnya gigi tersebut.


Kesihatan Jantung
Mentega punya kelebihan kerana tidak mengandungi lemak trans. Mentega merupakan sumber vitamin K yang dapat mencairkan darah dan mencegah penyumbatan.

Mengurangkan Obesiti
Mentega yang menyebabkan kegemukan, ternyata hanya mitos. Kajian menunjukkan, mentega tidak mengurangkan metabolisme, maka ia amat sesuai digunakan untuk orang yang di dalam proses mengurangkan berat badan. asalkan tidak diambil berlebihan dan semua gizi seimbang dijaga dan diambil. Mentega bersifat panas dan basah serta mempunyai banyak manfaat seperti membantu pembakaran dan pencernaan. 

Mentega boleh menyembuhkan herpes dan kekesatan dalam tubuh dan berfungsi sebagai ubat julap. Namun mentega mengurangkan mengurangkan manisnya madu dan kurma.

Salam Sayang,
Tip dan Panduan Kehidupan dan Kesihatan Sunnah

2 comments:

  1. Nak tnya sikit..
    Apa status hadis tuh...??
    Siapa periwayatnya..??
    Terima Kasih...

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum salam sejahtera warga groupπŸ“’
    πŸ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni yeπŸ“’πŸ˜‰

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺πŸ‘πŸ»

    3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .πŸ’ͺ🏼

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ..........................................................................
    ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................
    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ReplyDelete