October 5, 2013

Khasiat Vitamin Kepada Ibu Menyusu

Teks: Kizeewatty Zainal

Assalamualaikum w.b.t


Kebanyakkan ibu-ibu yang masih baru hendak mengenali dunia penyusuan akan berasa sedikit janggal kenapa perlunya vitamin-vitamin yang diperlukan oleh tubuh mereka apabila mereka menjalani proses penyusuan. Sebenarnya, untuk kekal sihat, cergas dan bertenaga ibu menyusu disarankan mengambil vitamin sebagai makanan tambahan. 

Ibu sihat maka susu yang dihasilkan juga sihat. Susu yang dihasilkan bukan sahaja sihat malah menjadi penuh nutrisi, pekat dan dan memberi rasa kenyang yang lama kepada bayi anda. Maka ibu-ibu tidak perlu menhadapi tangisan bayi yang kerap kali lapar dan inginkan penyusuan yang kerap.

Secara asasnya semua vitamin dalam set vitamin ibu menyusu yang diperkenalkan memberikan manfaat kesihatan yang banyak kepada ibu seperti menambah tenaga dan mengurangkan kepenatan. Dapat mengekalkan kecergasa dan ceria serta yang utama sekali adalah mengurang stress kerana kerja pejabat, menguruskan rumah tangga dan menyusukan anak yang baru dilahirkan. Hati yang tenang, badan yang sihat dan cergas dapat menggerakkan minda bawah sedar kita untuk menghasilkan susu dengan banyak. 


Set vitamin ibu menyusu banyak membantu ibu-ibu menyusu menjayakan tempoh penyusuan sehingga dua tahun dan lebih lagi. Berikut adalah senarai set vitamin ibu menyusu yang sesuai untuk ibu yang menyusukan dan anak.



Vitamin untuk Ibu Menyusu yang terdiri daripada ESP, Vita Lea, B Complex, Vitamin C, Alfalfa dan Ostematrix

Kombinasi B - Kombinasi Asas Vitamin Ibu Menyusu (+Alfalfa)


Mengandungi 4 jenis vitamin asas untuk ibu menyusu iaitu:


  1. Vitalea (multivitamin)   
  2. B-complex    
  3. Vitamin C    
  4. Alfalfa complex
Amat membantu ibu yang menyusukan anak. Set B ini sesuai untuk ibu menyusu yang tidak menghadapi apa-apa masalah dalam penyusuan dan ingin memperkayakan khasiat nutrisi dalam susu ibu dan juga menambah tenaga ibu menyusu. 

a) Vita-Lea Iron Formula/multivitamin
Dilengkapi dengan 12 vitamin, 7 galian dan zat besi. Kebiasaannya, sekitar usia anak mencecah 6 bulan, kita di syorkan untuk memperbanyakkan sumber zat besi ke dalam makanan anak…contoh terbaik ialah ikan bilis dan bagi ibu menyusu multivitamin atau nama lain vitalea telah di lengkapi dengan iron bagi membantu pembesaran anak dengan lebih baik.


Ada sesetengah doktor menasihatkan agar ibu yang menyusu perlu memastikan pengambilan zat besi dalam menu harian agar si ibu tidak mudah pitam atau pening selepas memerah mahupun menyusukan anak. Zat besi sangat penting dalam pembentukan sel darah merah. Walaubagaimanapun multivitamin beserta formula zat besi ini tidak disarankan diambil dengan  minuman susu kerana ianya akan mengurangkan efisiensi penyerapan zat besi oleh badan.
 
b) B Complex
Sangat penting dalam membantu memetabolismekan karbohidrat, lemak & protin, anti stress (sebagai penenang), Membantu meninggikan sistem pertahanan badan, menukarkan makanan (glukos) kepada tenaga dan membantu ibu berfikiran positif sentiasa, bila kurangnya stress, secara automatik penghasilan susu akan lebih lancar. 


Pengambilan pil perancang memerlukan pengambilan b complex yang konsisten kerana pengambilan pil perancang memusnahkan zat vitamin B yang sedia ada di dalam badan si ibu. 

c) Vitamin C
Sangat penting untuk menjaga salur darah, sebagai antioksidan dan membantu meningkatkan antibodi ibu dan membantu meningkatkan kandungan antibodi di dalam susu ibu untuk anak yang sedang menyusu. 


Sekiranya anda atau bayi demam, cuma tingkatkan pengambilan vit c ke 2 biji sehari dan bagi ibu yg menghadapi puting melecet, luka atau berdarah, Insya Allah akan mudah sembuh. Pengambilan Vitamin C memberi tekstur kulit yang bersih, cerah, cantik dan tidak kusam. Vitamin C membantu pembentukan kolagen dengan lebih baik. 
d) Alfalfa Complex
Kelebihannya adalah sebagai 'milk booster' atau menggalakkan susu ibu selain menyelesaikan masalah kesihatan wanita seperti merapatkan kembali keintiman, menyelesaikan masalah keputihan, dan yang paling utama merupakan detox (nyahkan toksin) kepada tubuh. Manfaat alfalfa kepada anak ialah menjadikan susu ibu lebih pekat membuatkan anak kesayangan kita lebih kenyang dan mendapat khasiat yang berkualiti. Selain itu, alfalfa complex juga membantu mengatasi masalah eczema bayi.


Kombinasi Eu 4 Pack - Kombinasi Vitamin Ibu Menyusu (+ Ostematrix)
 
Set vitamin ini mengandungi 4 jenis vitamin asas iaitu:
  1. Vitalea (multivitamin)    
  2. B-complex    
  3. Vitamin C   
  4. Ostematrix (kalsium dan magnesium)
e) Ostematrix 
Kalsium amat penting untuk menampung kepada ibu menyusu terutama sekali ketika menghadapi saat-saat PMS. Ketika saat-saat PMS berlaku kebanyakkan pengeluaran susu ibu-ibu akan menurun disebabkan paras kalsium yang rendah ketika ini. 

Ramai yang memendang remeh tentang pengambilan kalsium. Kalsium hakikatnya bukan sahaja penting ketika hamil malah sangat diperlukan ketika menyusukan bayi. Hal ini kerana pada 3 bulan yang pertama, bayi bergantung sepenuhnya pada susu ibu. Kalsium diperlukan untuk menghasilkan susu. Oleh yang demikian, tambahan 1000mg kalsium diperlukan.
Jadi sangat digalakkan jika si ibu meminum sekurang-kurangnya 500ml  susu atau apa-apa produk tenusu bagi memenuhi keperluan kalsium.

Tambahan pula dapat menguatkan struktur tulang dan gigi ibu menyusu terutamanya kerana ibu menyusu terdedah kepada osteoporosis yang tinggi kerana kita turut membekalkan kalsium kepada bayi. Kalsium juga didapati berperanan meningkatkan pengeluaran susu ibu dan ini memberi kelebihan berganda buat ibu dan anak. Set ini amat sesuai bagi ibu menyusu atau anak yang alah terhadap alfalfa. Juga sesuai bagi ibu menyusu yang tidak gemar minum susu atau bayi yang alah kepada laktosa. 
Sekiranya anda mengambil supplement kalsium, pastikan ianya mengandungi magnesium serta vitamin D agar penyerapan yang baik berlaku dalam badan. Kalsium tablet yang tidak mengandungi kandungan magnesium mahupun vitamin D boleh memberi risiko batu karang di dalam buah pinggang.

Kombinasi E - Kombinasi Vitamin Ibu Menyusu (Ostematrix + Alfalfa)


Mengandungi 4 jenis vitamin ibu menyusu asas iaitu 


  1. Vitalea (multivitamin)   
  2. B-complex    
  3. Vitamin C   
  4. Alfalfa complex    
  5. Ostematrix
Set ini amat sesuai kepada ibu menyusu dan anak yang tidak menghadapi alahan terhadap alfalfa tetapi mempunyai alahan kepada laktosa. 

Juga sesuai untuk ibu menyusu yang kurang mengambil kalsium dalam diet seharian dan  sesuai bagi ibu menyusu yang tidak gemar minum susu. Set ini juga bagus untuk ibu dan anak kerana mengandungi semua nutrien dan zat yang lengkap untuk keperluan kesihatan ibu dan anak di samping membantu fokus utama ibu menyusukan untuk meningkatkan pengeluaran susu.



Kombinasi Triple M- Kombinasi Vitamin Ibu Menyusu Paling Lengkap (Kombinasi B + Ostematrix + ESP)
 

Mengandungi 4 jenis vitamin asas iaitu

  1. ESP (Energizing Soy Protein)
  2. Vitalea (multivitamin) 
  3. B-complex  
  4. Vitamin C
  5. Ostematrix
f) ESP - Energizing Soy Protein 
Keistimewaanya adalah set ini dilengkapkan dengan ESP - Energizing Soy Protein Shaklee yang manfaat kepada ibu menyusu dan bayi. Sangat-sangat disyorkan kepada ibu menyusu yang menghadapi masalah dalam penyusuan iaitu, masalah pengeluaran susu yang tidak optima dan yang menghadapi masalah kekurangan stok EBM (stok susu beku). 

Ianya adalah protien dan protin sangat penting untuk pembentukan sel. ESP sangat membantu dalam melancarkan penghasilan susu, penting untuk kelenjar dan tumbesaran, mencantikkan kulit si ibu dan anak, dan membantu kawal paras kolesterol. ESP turut mengandungi kalsium yang turut menyumbangkan kepada pembentukan sel darah. Secara tidak langsung, di samping memberikan tenaga kepada ibu ia juga dapat memberikan rasa kenyang, berat badan mudah naik terutama pada 6 bulan pertama kelahiran.

Apa bezanya soya Shaklee ini dengan soya lain yang berada di pasaran? Soya Shaklee ada non GMO soy iaitu soya yang dibasuh bukan menggunakan alkohol. Diproses dengan suhu yang sangat sederhana agar enzim didalamnya tidak musnah. Kualitinya sangat tinggi setanding dengan harga yang kita bayar.
 
Set vitamin ibu menyusu (Triple M) ini juga amat sesuai bagi ibu menyusu yang ingin memulakan 'relactation' dan untuk meningkatkan lagi pengeluaran susu ibu. Soy Protein Shaklee banyak memberi manfaat terutamanya kepada ibu. kerana selain membantu sebagai 'milk booster', ESP juga turut membekalkan protein yang lengkap untuk keperluan ibu seharian dan membekalkan tenaga berpanjangan. 


Manfaat set Triple M ini juga adalah dapat memperbaiki kekurangan zat dan nutrisi yang diperlukan oleh tubuh terutamanya ibu yang menyusu agar tubuh ibu menyusu segar, bertenaga dan dapat berfungsi dengan baik, sekaligus meningkatkan sistem pertahanan tubuh yang tinggi kepada ibu dan jiga bayi anda.


Untuk nasihat percuma dan  harga vitamin Shaklee, sila hubungi saya di:
sms: pm: whatsapp ~ 0192484428
email: kizeewattyzainal@gmail.com
FB fanpage:Kizee Healthyvita Shop


Untuk senarai penuh produk dan harga Shaklee sila lihat di Produk dan Harga Shaklee


No comments:

Post a Comment