November 20, 2013

Bezanya Vitamin Shaklee dengan Vitamin Lain di Pasaran

Teks: Kizeewatty Zainal

Assalamualaikum w.b.t

Apabila ada pelanggan yang ingin membeli atau bertanya mengenai suplemen Shaklee, pasti salah satu soalan mereka lebih berkaitan antara perbezaan Shaklee dengan vitamin jenama lain dan kenapa vitamin ini ada yang terlalu mahal. Jawapan saya mudah sahaja. Memang Vitamin Shaklee berbeza dengan vitamin lain di farmasi sebab vitamin Shaklee merupakan vitamin semulajadi. Vitamin di farmasi atau pasaran luar adalah vitamin sintetik.


Apa pula beza vitamin semulajadi dengan sintetik ini? Vitamin atau supplement atau makanan tambahan ni secara amnya ada 2 jenis, vitamin sintetik dan vitamin natural.


Perbezaan antara Vitamin Semulajadi dan Sintetik

Penghasilan dan Kandungan Vitamin

Vitamin natural dihasilkan dari ekstrak bahan-bahan semulajadi dengan mengambil intipati yang diperlukan dan menyingkirkan fiber. Contohnya pembuatan vitamin C natural diperolehi dari mengambil pati asid askorbik dalam buah limau dan menyingkirkan seratnya.

Vitamin sintetik dihasilkan dari manipulasi bahan kimia yang mempunyai ciri-ciri seakan-akan bahan yang terdapat dalam vitamin. COntohnya asid askorbik (vitamin C) mempunyai formula empirik C6H8O6, jadi gabungan dari molekul-molekul karbon, hidrogen dan oksigen ini boleh dihasilkan dari apa-apa bahan bagi menghasilkan asid askorbik.



Kandungan Omega Guard yang penuh dengan zat galian berbanding vitamin lain.





 




Keserasian dengan badan
 
Vitamin natural dihasilkan dari bahan2 makanan kita, jadi ia bertindak dengan lebih baik dan semulajadi dengan tubuh. Ia tidak mendatangkan kesan sampingan, dan memberi kesan yang lebih baik.





 Vitamin sintetik, walaupun formulanya sama, ia tetap tidak sama dengan vitamin natural, apa lagi dengan makanan asli. Ini kerana penghasilannya pun bukan dari sumber makanan. Jangan terkejut kalau saya katakan tar yang digunakan untuk menurap jalan raya adalah salah satu bahan untuk menghasilkan vitamin B complex pada vitamin sintetik. Kebanyakan vitamin sintetik memberi kesan yang kurang bermanfaat, sama ada jangka pendek atau jangka panjang.

 

Harga
 
Vitamin natural tentunya lebih mahal kerana penghasilannya dari bahan semulajadi yang kebanyakannya memerlukan kos bahan yang lebih tinggi. Vitamin sintetik biasanya lebih murah dan adakalanya diberi percuma saja.


Vitamin C yang diperkaya dengan Bioflavonoids dan kandungan tablet yang lebih banyak daripada vitamin lain, namun dengan harga yang lebih murah
Vitamin B Complex mengandungi jumlah kuantiti tablet yang lebih banyak daripada vitamin lain, namun dengan harga yang lebih murah.

Kesan kepada tubuh badan

Vitamin natural mengambil intipati dari bahan2 semulajadi, jadi ia tidak meninggalkan bahan2 yang perlu, walaupun bukan bahan utama dalam vitamin tersebut. Contohnya kalsium memerlukan magnesium vitamin D untuk menjadikan penyerapannya lebih optimum. Kalsium yang tidak diserap dengan sempurna akan disimpan dlam ginjal dan boleh menyebabkan batu karang atau batu buah pinggang.

Vitamin sintetik, oleh kerana pembuatannya adalah untuk menghasilkan sejenis bahan tertentu, makan kebanyakan vitamin sintetik datang dalam bentuk ’solo’, misalnya kalsium tanpa magnesium dan vitamin D, jadi kita kena amik magnesium dan vitamin D dari sumber lain. Begitu juga dengan vitamin2 lain, yang memerlukan ‘kawan’ untuk bertindakbalas dengan sempurna, tapi tidak ada dalam vitamin sintetik.


Kandungan ESP yang memberi protin kepada tubuh badab dan menyebabkan kita kurang berasa lapar


Kesan jangka panjang

 
Vitamin natural tidak mendatangkan kesan sampingan kerana penghasilan dari bahan2 seperti yang dinyatakan di atas (bahan semulajadi).

Vitamin sintetik mempunyai banyak kesan jangka panjang, salah satunya akibat ketidakstabilan bahan2 yang terkandung dalam vitamin sintetik itu sendiri, dan manipulasi kimia yang dilakukan dalam proses penghasilannya.


Vitamin C yang terhasil dari sumber semulajadi mampu melawan penyakit kritikal




Pendek kata, perbandingan antara vitamin natural dengan vitamin sintetik adalah umpama bunga hidup dengan bunga plastik. Bunga plastik itu memang lebih mudah, murah, dan tahan lama. Tapi keunggulan bunga hidup tidak dapat ditandingi, walau macamana ‘nampak asli’ bunga plastik tersebut. Secara fizikalnya, macam mana hendak bezakan antara vitamin semulajadi atau vitamin sintetik ? Senang sahaha, anda cuma perlu lihat ke dalam botol, vitamin sintetik dalam botol ada SILICA ACID.

Jadi apa kata anda beralih kepada vitamin semulajadi kerana sudah terbukti dapat memelihara kesihatan optimum yang berpanjangan untuk anda dan orang tersayang.

Bagi anda yang ingin lebih tahu khasiat Shaklee dengan lebih lanjut boleh hubungi saya di:

sms: pm: whatsapp ~ 0192484428
email: kizeewattyzainal@gmail.com
FB fanpage:Kizee Healthyvita Shop


Untuk senarai penuh produk dan harga Shaklee sila lihat di Produk dan Harga Shaklee

No comments:

Post a Comment