January 12, 2014

Celik Hati Celik Minda

Teks: Kizeewatty Zainal

Assalamualaikum w.b.t

 2 hari lepas saya ke Kompleks Pusat Bandar Pasir Gudang dan singgah ke kedai buku, mencari bahan bacaan baru. Tiada satu pun berkenan di hati padahal banyak buku baru di mata saya. Tiba-tiba saya terpandang buku nipis di tempat yang agak tersorok. Mula-mula saya ingatkan buku yang berisi kata-kata motivasi. Rupa-rupanya ianya buku catatan dan  diari yang amat menarik.

Diari Celik Saya merupakan buku terbitan As-Sohwah salah satu buku hasil kreativiti Profesor Dr. Muhaya. Di dalamnya terdapat mutiara kata yang membangkitkan motivasi kita setiap hari. Mengajar dan mengingatkan kita untuk mensyukuri tiap nikmat yang dukurniakan Allah s.w.t ke atas kita, hamba-Nya yang paling dikasihi.

Diari Celik Saya
Diari Celik Saya
Buku ini mempunyai 2 halaman utama, halaman pertama perlu diisi hari dan tarikh. Dimulakan dengan isi luahan hati kita, apa yang kita syukuri untuk hari ini. Dapat membuka mata dan hidup sehari lagi, dapat merasa nikmat yang percuma dari Allah s.w.t. Tulis dan luahkan dari hati dengan lebih terperinci. 

"Alhamdulillah saya bersyukur dan gembira pada hari ini..."
Halaman Pertama
Kemudian apa sedekah yang telah kita sampaikan pada hari itu, mungkin dari segi duit, pertolongan kepada orang sekeliling ataupun cukuplah hanya sekadar senyuman sebagai sedekah kita hari-hari. Di samping itu catatan solat juga harus dicatat, samaada kita solat tepat pada waktu dan berjemaah. Boleh juga ditambah solat-solat yang sunat seperti dhuha, taubat, hajat dan tahajjud. 


Halaman Kedua

Di halaman kedua, kita boleh catatkan perkara-perkara baru dan positif yang telah kita pelajari setiap hari. Dan yang paling penting mendisiplinkan diri kita untuk sentiasa belajar perkara baru dan sekaligus boleh memberi manfaat dan menyebarkan balik ilmu kepada orang sekeliling kita.  Melalui diari celik ini, kita  boleh membuat peringatan pada diri kita untuk mengaji dan mempelajari tafsiran ayat-ayat suci Al Quran setiap hari,  ia bagaikan 'to-do list' yang perlu kita laksanakan. Sentiasa bersihkan diri dengan kalimah Allah s.w.t.

Jika dilihat sekali imbas, buku ini sebenarnya lebih sesuai untuk kanak-kanak tapi saya rasa masih belum terlambat dan tidak salah jika saya yang dewasa ini menulis seperti kanak-kanak. Di sini saya mampu melakar impian saya dan hari-hari saya boleh menatap apa yang saya hajatkan. Melihat samaada dari hari ke hari saya semakin bertambah baik atau sebaliknya. Insya Allah saya akan pastikan saya tulis setiap hari dan Insya Allah moga diperkenankan dan dimakbulkan tiap hajat dan impian saya ini. Amin.


Puan Kizeewatty Zainal
Pembantu Kelas Asas Blog

No comments:

Post a Comment