December 31, 2013

Sedekah dan Sampaikanlah Dari Hati

Teks: Kizeewatty Zainal

Assalamualaikum w.b.t

Ketika saya bergelut menghabiskan entri kali ini, jam sudah menunjukkan pukul 9 malam. Malam terakhir tahun 2013 dan lagi 3 jam tahun baru pula bakal muncul tiba.

Hari ini saya betul-betul teringin berkongsi satu cerita tentang sedekah. Amalan yang amat dituntut oleh Allah s.w.t. Adalah menjadi kewajipan kita bersedekah dan menyampaikan kepada orang lain.

Rasulullah s.a.w pernah bersabda yang bermaksud:

“Sedekah itu menghapuskan kesalahan seperti air memadamkan api” Hadis Riwayat At Tirmidzi

24 jam sehari kita boleh bersedekah, buka mata dan tutup mata kita masih boleh bersedekah. Ketika tidur juga dikira bersedekah, sedekah dengan memberi rehat kepada tubuh badan kita. Bersedekah tidak perlu tunggu kaya, tidak perlu disuruh, harus datang dari keikhlasan hati sendiri. 

Sebagai contoh mak saya, bila bertandang ke rumah saudara dan adik beradik, tangan mak tak pernah lekang dengan ikan, ayam, sayur, beras, minyak dan gula. Barang-barang inilah selalu mak bawa bila menziarah mereka. Mungkin pada orang lain selalunya jika ingin menziarah saudara mara kita seharusnya memberi duit atau hamper sebagai saguhati dan hadiah. Mak pernah berkata, cara sedekah itu pelbagai dan tidak semestinya perlu memberi setanding orang lain. Kita beri apa yang kita ada dan berilah walaupun sedikit. Lebih baik memberi ikhlas dari hati daripada tidak memberi langsung dek kerana terlalu ingin memberi seperti  orang lain.

Bila difikirkan kembali, semenjak saya memasuki kelas asas blog ini, hari-hari saya rasa saya bersedekah. Bersedekah masa dan keringat saya menaip segala apa sahaja ilmu dan pengalaman yang saya rasakan dapat membantu masyarakat. Walaupun kecil sumbangan saya ini namun dengan cara ini sedikit sebanyak merupakan amal jariah saya untuk masyarakat di luar sana. Saya lakukan hanya dari rumah dan walaupun bukan dengan memegang senjata di medan perang. Inilah sedekah dan perjuangan kecil fisabilillah saya.

Nabi Muhammad s.a.w sendiri banyak bersedekah dalam hidupnya. Baginda sentiasa tersenyum, memberi ilmu dan kata-kata nasihat, mengasihi anak-anak yatim dan orang tua. Baginda tidak memilih bangsa dan agama, sama rata sahaja antara semua. 
Dengan cara berblogging inilah saya membantu mereka di luar sana. Barulah saya sedar cara dan kata-kata mak saya tentang sedekah sebelum ini. Bukan sahaja menggembirakan dan memberi dari segi nilai duit tapi membantu dari segi tenaga dan ilmu juga dikira bersedekah. Bak kata DAO, kita dikira berdosa jika tidak menyampaikan apa yang kita tahu. Jika kita lokek dalam berkongsi ilmu kepada orang lain lebih-lebih lagi kepada umat Islam, maka segala apa sahaja ilmu di dunia ini akan lenyap suatu hari nanti.

Tidak mustahil ini akan terjadi kerana telah banyak yang telah saya lihat dan alami. Sebagai contoh amalan sunnah Rasulullah s.a.w yang amat kita cintai semakin luput, dilupakan dan tidak diamalkan di zaman ini.

Lebih-lebih lagi di zaman moden ini, kita terlalu bergantung kepada pelbagai gajet elektronik dan mensia-siakannya tanpa dimanfaatkan ke jalan yang benar. Tanpa digunakan untuk menyampaikan perkara berguna kepada anak muda sekarang. Amat tidak mustahil jika saya katakan suatu hari nanti cucu cicit kita ada yang tidak tahu cara-cara bercucuk tanam, memasak, menjahit, dan juga tidak berminat dalam menghidupkan amalan sunnah kerana tiada pendedahan dari awal. Jika tidak disampaikan bagaimana mungkin ilmu ini hendak mengalir.

Oleh itu marilah kita bersedekah walaupun 1 sen. Marilah kita bersedekah walaupun dengan kata-kata, kerana kata-kata adalah doa jua.  Marilah kita bersedekah ilmu pengetahuan dan pengalamn yang kita ada. Insya Allah ilmu kita takkan surut jika kita berkongsi malah kita akan perolehi ilmu baru dan dilimpahi rezeki dari Allah s.w.t. Insya Allah. 

Bersedekah dari hati. Bukan dengan duit malah boleh dengan apa sahaja.

Bagi anda yang berminat dan teringin untuk membina blog anda sendiri dengan cara mudah dan santai, atau mungkin hanya ingin bertanya jangan segan silu, sila hubungi saya di:
FB Official :Kizeewatty Zainal 
SMS WHATSAPP PM : 0192484428 atau tinggalkan komen di bawah.


Anda boleh membuat pembayaran ke:

Kizeewatty Zainal
Maybank  101245259053
CIMB          7042019768

dan isi borang tempahan di sini


http://kizeewattyzainal.blogspot.com/p/borang-tempahan.html


  Daftar hari ini sebelum yuran kelas asas blog semakin meningkat selaras dengan kemasukan peserta kelas asas blog yang semakin hari semakin bertambah!!


 Wallahu a'lam


Salam 2014,

Puan Kizeewatty
Pembantu Kelas Asas Blog
Pasir Gudang Johor

No comments:

Post a Comment